Bakalaura un maģistra darbi (TF) / Bachelor's and Master's theses
Permanent URI for this collection
IEROBEŽOTAS PIEKĻUVES KOLEKCIJA. PILNTEKSTS PIEEJAMS LU STUDENTIEM U.C. PERSONĀLAM.
Browse
Browsing Bakalaura un maģistra darbi (TF) / Bachelor's and Master's theses by Author "Balode, Dace"
Now showing 1 - 20 of 21
Results Per Page
Sort Options
- ItemĀbrahāma tēls Filona darbā "Par Ābrahāmu" un Pāvila vēstulē romiešiem 4. nodaļā(Latvijas Universitāte, 2008) Kovaļovs, Kaspars; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteMaģistra darba tēma ir Ābrahama tēls Filona darbā „Par Ābrahamu” un Pāvila Vēstulē romiešiem 4. nodaļā. Filons un Pāvils savos darbos runā par Ābrahamu kā ticības paraugu. Maģistra darba uzdevumi ir: Pirmkārt, noskaidrot Ābrahama tēla nozīmi Filona un Pāvila domāšanā;. Otrkārt, noskaidrot Filona un Pāvila izpratni par ticību kā Dieva dāvanu;. Treškārt, noskaidrot Filona un Pāvila ieguldījumu jūdu un nejūdu attiecībās. Lai noskaidrotu maģistra darba uzdevumus, tiks aplūkots Filona darbs „Par Ābrahamu” un Pāvila Vēstules romiešiem 4. nodaļa. Maģistra darba pētījuma rezultāts pierāda, ka Pāvils runā par Ābrahama ticību kā iemeslu, kura dēļ nejūdi tiek pieskaitīti Dieva tautai un tādā veidā kļūst par Ābrahama derības apsolījuma mantiniekiem. Savukārt, Filons ticību redz kā Dieva dāvanu, kas tiek saņemta, dzīvojot tādu dzīvi kā Ābrahams. Abi teologi ir snieguši lielu ieguldījumu jūdu un nejūdu attiecībās, vienīgi Pāvils padziļina šo domu.
- ItemBībeles interpretācijas Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas teoloģijā(Latvijas Universitāte, 2021) Briška, Bella; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteBībele un tās interpretācijas ir kristīgās teoloģijas centrs. Neskatoties uz to, pētniecībā nepamatoti maz uzmanības tiek pievērsts tam, kā Bībeles teksti tiek lasīti. “Bībeles interpretācijas Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas teoloģijā” ietvaros tiek apkopota un analizēta informācija par to, kā LELB pārstāvji attiecas pret Bībeli un interpretē to. Pēc tam, kad identificētas LELB hermeneitikas vājās puses, tiek doti, iespējams, palīdzoši ieskati no dekonstrukcijas un feminisma kritiskās teorijas. Darba noslēguma daļā ar piemēriem no Jaunās Derības tiek pamatots, kādēļ ir nepieciešams Bībeles tekstus reinterpretēt jaunu notikumu iespaidā. Darba gaitā tiek izvirzīta un apstiprināte tēze, ka LELB hermeneitiskās pieejas problēmas, kas izriet no vienpusīgām teksta interpretācijām, ir risināmas ar dekonstrukcijas un feminisma hermeneitikas elementiem. Cerams, darbs kalpos gan par iemeslu diskusijām par LELB teoloģiju, gan plašākai sarunai par to, kā hermeneitika ir cieši saistīta ar baznīcas doktrīnām, politiku un attieksmi pret dažādiem sabiedrībā aktuāliem procesiem.
- ItemBibliodrāma: interaktīva un radoša metode Bībeles tekstu apgūšanai(Latvijas Universitāte, 2012) Jurgena, Elana; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteDarba nosaukums ir „Bibliodrāma: interaktīva un radoša metode Bībeles teksta apgūšanai”. Darba ietvaros ietilpst praktiski sagatavotas un organizētas bibliodrāmas nodarbības apraksts un iegūto datu analīze. Darba autore veikusi kvalitatīvo pētījumu, lai izpētītu vai bibliodrāma ir jauniešiem palīdzoša metode, lai apgūtu un izprastu Bībeles tekstu. Darba mērķis ir izveidot un organizēt praktisku bibliodrāmas nodarbību jauniešu vecumgrupai, lai noskaidrotu kāds ir sagatavošanās un vadīšanas process. Bibliodrāma tiek piedāvāta kā jauna un radoša metode, kas rosinātu jauniešos spēju atpazīt un diskutēt par dažāda rakstura reliģiskajiem jautājumiem. Darba sākumā izvirzītā tēze, ka bibliodrāma sekmē jēgpilnu Bībeles teksta apgūšanu jauniešiem, apkopojot pētījumā iegūtos kvalitatīvos datus, guvusi apstiprinājumu. Darbs sastāv no astoņām galvenajām nodaļām, kas satur vairākas apakšnodaļas. Atslēgvārdi: bibliodrāma, kooperatīvā mācīšanās, reliģiskais mēmums.
- Item"Dieva vārds par savaldību un augšāmcelšanos": seksuālā askētisma nozīme Pāvila un Teklas darbos(Latvijas Universitāte, 2017) Andrejevs, Ņikita; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultātePTd ir plašāko Pd korpusa daļa. Šis teksts tapa 2. gs. m. ē. beigās un runā par to, ka jaunava Tekla seko apustuļa Pāvila mācībai, kurai ir izteikti askētiskais raksturs. Saskaņā ar pilsētas likumiem tai jāapprec vīrietis bet, viņa Pāvila mācības dēļ atsakās. Šī izvēle nostāda to konfliktā ar sabiedrību. Viņa tiek notiesāta uz nāvi, bet brīnumaini izglābta. Pāvila mācība ir ietverta trīspadsmit askētiskos makarismos, kas tiek aplūkoti šajā darbā. Tiem ir vispārīgi askētiskais raksturs, kas iekļauj seksuālo askēzi. Tai seko Teklas kā Pāvila sekotājas stāsts. Teklas rīcībā ir ietverta kritika pret valdošas kultūras priekšstatiem par sievietes dzīvi un laulību. Šī kritika neliecina tieši par vēsturisko situāciju, bet par diskursu. Darbā tika izmantota sociāli-retoriskas kritikas metode.
- ItemEkseģēze 1.Kor 5:1-5(Latvijas Universitāte, 2013) Stikāne, Ilze; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteJaunajā Derībā ir atrodami teksti, kurus mūsdienu cilvēkam ir grūtības saprast un pareizi pielietot. Pētījumā izvēlētā perikope 1. Kor 5: 1 – 5 ir viens no tiem Bībeles tekstiem, kuru varētu pārprast. Šīs perikopes analīze sniegtu iespēju pareizi pielietot vienu no Jaunajā Derībā sastopamajiem disciplinārajiem tekstiem – ne ar bezatbildīgu vieglprātību, ne ar tirānisku režīmu, bet gan ar sapratni un komunikāciju. Pētījuma mērķis ir izprast Pāvila rakstīto tekstu un atrast tā pielietojumu mūsdienās. Pētījumā ietverti priekšstati par cilvēku nodošanu ļaunajiem spēkiem un aizliegtām seksuālajām attiecībām, kas aptver divus lielākos perikopes problēmjautājumus – kādas ir dēlas attiecības ar tēva sievu un ko nozīmē nodošana sātanam? Atslēgas vārdi: Nodošana sātanam, nešķīstība, izslēgšana no draudzes, kolektīvā atbildība.
- ItemIzteikuma "Dievs nodod" nozīme Pāvila vēstulē romiešiem 1:18-32 Vecās Derības kontekstā(Latvijas Universitāte, 2008) Kavosa, Maija; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteBakalaura darba nosaukums ir “Izteikuma “Dievs nodod” nozīme Pāvila vēstulē romiešiem 1:18-32 Vecās Derības kontekstā”. Darbā parādīts, ka nodošana no Dieva puses kaut kam negatīvam nav pretrunā ar Viņa taisnīgumu un mīlestību. Darba mērķis ir uzsvērt, ka pirms nodošanas akta vienmēr ir bijusi noteikta Dieva rīcība, kas veido pozitīvu bāzi Dieva-cilvēka attiecībām. Darbs sastāv no ievada, trīs daļām - nodošanas jēdziens Vecajā Derībā, Pāvila vēstule romiešiem 1:18-32, Jaunās Derības konteksts un kristoloģija, praktiskiem secinājumiem, kas izriet no tēzes, kā arī nobeiguma. Darbā izmantota ekseģētikā metode un apskatīta Romiešiem 1:18-32 rakstu vieta saistībā ar Vecās Derības kontekstu. Darba apjoms: 57 lapas.
- ItemIzteikuma „Es esmu pasaules gaisma” nozīme Jāņa evaņģēlija 9:1–41 kontekstā(Latvijas Universitāte, 2009) Koškevica, Liene; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteŠī darba mērķis ir atklāt Jēzus izteikuma “Es esmu pasaules gaisma” nozīmi Jāņa evaņģēlija 9:1 – 41 kontekstā. Autors, izmantojot gaismas simbolismu, atklāj Jēzu kā Dieva sūtītu, kas dod cilvēkam ne tikai fizisku redzēšanu, bet arī garīgu saprašamu. Jēzus kā gaisma, kas ir atklāsmes simbols, ir nācis pasaulē, lai tiesātu. Šeit tiesāt nozīmē atdalīt tos, kuri vēlas pieņemt Jēzu, no tiem, kuri Viņu noraida. Izdziedināšanas stāstā aklais vīrs pārstāv tos, kuri vēlas ticēt, bet jūdi reprezentē tos, kuri nevēlas. Jānis lasītājam atklāj, ka cilvēki, kuri negrib atzīt Dieva atklāsmi, ir patiesi akli.Viņš nepazīst ne sevi, ne Dievu. Jānis parāda cilvēka eksistences duālās iespējas: pieņemt Jēzu kā atklāsmi un saņemt garīgo izpratni, vai noraidīt Viņu. Cilvēks ir aicināts izvēlēties redzēt patieso gaismu, kas pasaulē spīd visu laiku. Atklāsme notiek visu laiku, to pieņemšana vai noraidīšana ir atkarīga no cilvēka izvēles Atslēgvārdi: Jaunā Derība, Jāņa evaņģēlijs, Ekseģēze, gaismas – redzēšanas simbolisms.
- ItemJaunās Derības tikumu un netikumu katalogi hellēnisma kontekstā(Latvijas Universitāte, 2014) Strikaļa, Diāna; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteRezultātā tika noskaidrots, ka ētiskie katalogi jeb saraksti (Urkatalog, ethical catalogues, ethical lists) ir literatūras žanrs, ko kristiešu autori pārmantojuši no jūdaisma rakstiem vai no mutiskajām tradīcijām, kas bija populārās grieķu antīkajā pasaulē. Šie katalogi var būt atšķirīgi gan pēc satura, gan pēc formas. Katalogiem, kuros uzskaitīti tikai cilvēka netikumi, vai grēki tiek piešķirts tehniskais termins “netikumu katalogs” jeb “netikumu saraksts” (Lasterkatalog, catalogue of vices, vice list), savukārt katalogus, kuros apkopoti tikai un vienīgi cilvēka tikumi, kā arī uzvedības un paklausības normas apzīmē ar terminu “tikumu katalogs vai saraksts” (Tugendkatalog, catalogue of virtues, virtue list). Šie katalogi tika plaši izmantoti ka morālās instrukcijas. Ētisko katalogu pamatfunkcija – visupirms tie aicina izrauties no grēcīgās dzīves un doties pa jaunu ceļu (protrepsis), bet vienlaikus arī ceļvedis tiem, kuri jau iet šo ceļu un vēlas turpināt pa to doties (paraenesis).
- ItemJēdziena 'nomos' skaidrojums Pāvila vēstules romiešiem 7. nodaļā(Latvijas Universitāte, 2016) Cēburs, Kristaps; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteŠi darba tēma ir jēdzienu Nomos skaidrojums Pavila Vēstulē romiešiem 7. nodaļa, kura tiek pētitas varda Nomos dažadas nozimes un to ietekme uz Pavila soteroloģiju caur jūdu tradicijas kontekstu. Procesa tiek atklats, ka Nomos lietojamiba ir atkariga no teksta aktualas teoloģiska domas un ta ne vienmēr ir attiecinama uz klasiski saprasto Mozus Bauslibu. Jūdu tradicija lietota mirdrašiska pieeja tekstu skaidrošana ļauj ieraudzit varda Nomos paralēlas nozimes, kas jēdzienu analizē palidz nonakt pie savadakam teoloģiskam konsekvencēm. Darbs ir ka ierosme talakiem pētijumiem lai caur jūdu tradicijas prizmu Jaunas Deribas teksti iegūst jaunu interpretaciju. Kopuma darba ir diviem bloki, no kuriem pirmaja tiek aprakstits jūdu teoloģiskais fons Nomos jēdzienu konteksta un otraja ar ekseģēzes metodi tiek analizēts teksts.
- ItemJēzus kā dziedinātājs Mk.7,24-30(Latvijas Universitāte, 2008) Šlihta, Kaspars; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteMaģistra darba nosaukums ir Jēzus kā dziedinātājs Mk.7,24-30. Darbā apskatīta Mk.7,24-30 vieta sinoptiskajā kontekstā salīdzinājumā ar citiem dziedināšanas stāstiem. Darbs ir veidots kā ekseģētiska Mk.7,24-30 analīze. Tajā izmantota Gerda Taisena izstrādātā motīvu analīze, lai atklātu, ka Mk.7,24-30 ir netipisks dziedināšanas stāsts. Darbā apskatīts vēsturiskā Jēzus jautājums, balstoties uz Udo Šnelles metodiku.
- ItemJņ. 7:53–8:11 ekseģēze(Latvijas Universitāte, 2012) Rudzīte-Neimane, Laura; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteAutore savā darbā analizē vienu no populārākajām un vienlaikus pretrunīgākajām Jāņa evaņģēlija perikopēm Jņ.7:53-8:11 (Pericope Adulterae). Darba mērķis ir sniegt ekseģētiski pamatotu interpretāciju, kas ļautu atklāt jaunu skatījumu uz Pericope Adulterae tekstu un tajā ietverto idejisko mērķi. Darbs ir veidots kā ekseģētiska Jņ.7:53–8:11 analīze, noskaidrojot jautājumus par perikopes autentiskumu, vēsturiskumu, saistību ar Jāņa evaņģēlija kontekstu un perikopes centru. Uz iegūto secinājumu pamata tiek veikta interpretācija, kas pierāda tēzi, ka Jēzus izteikumi kā Jņ.7:53-8:11 interpretācijas centrs uzsver priekšstatu par netiesājošu Dievu, kurš kalpo par piemēru jaunam attiecību modelim, kas ir balstīts līdzsvarā starp taisnīgumu un žēlastību.
- ItemLELB jauniešu ticības krīzes pieredze(Latvijas Universitāte, 2021) Mekša, Anna Marlēna; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteTicības krīzi piedzīvo arī kristiešu jaunieši, kuri bieži vien ne tikai apmeklē dievkalpojumus, bet arī iesaistās jauniešu grupās savā draudzē. Laikā, kad jaunieti piemeklē ticības krīze, draudzei būtu nepieciešams atrast atbalsta pieejas. Darba mērķis ir izpētīt ticības, ticības krīzes skaidrojumu, teologu Džeimsa Faulera un Šāronas Dalozas Parksas jauniešu ticības attīstības teorijas. Darba otrajā daļā izpētīto ticības attīstību teoriju kontekstā intervijās būs iespējams atpazīt ticības krīzes iemeslus un aprakstīt draudzes atbalsta pieejas jaunietim ticības krīzē.
- ItemLūkas evaņģēlija ievads: Lk 1,1-4(Latvijas Universitāte, 2012) Dzenīte, Līga; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteLūkas evaņģēlija ievada pētniecību apgrūtina fakts, ka tam Bībelē nav atrodamas paralēles. Darba mērķis ir atrast ievada paralēles ārpus Bībeles, Lūkas sociāli vēsturiskajā vidē. Pētījums parāda, ka ievada radnieciskākās paralēles ir atrodamas nevis seno vēsturisko, bet gan zinātnisko ievadu rakstīšanas tradīcijā, iepretī lielākajai daļai Jaunās Derības pētnieku ieskatiem. Darbā tiek noteikts Lūkas sociāli vēsturiskais fons, sameklētas Lūkas evaņģēlija ievada paralēles, šīs paralēles un arī Lūkas evaņģēlija ievads analizētas un, visbeidzot, veikts Lūkas un viņa paralēļu salīdzinājums. Rezultātā tiek noteikts, kā šis atklājums, ka zinātniskā tradīcija ir pārliecinoši radnieciskāka Lūkas evaņģēlija ievadam, izmaina evaņģēlija nozīmi un lasīšanas veidu. Proti, evaņģēlijs jāsaprot nevis kā vēsturiska grāmata, bet kā pestīšanas rokas grāmata.
- ItemMāras identifikācija ar Mariju latviešu tautas dainās(Latvijas Universitāte, 2013) Jākobsone, Inta; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteBakalaura darbā “Māras identifikācija ar Mariju latviešu tautas dainās” salīdzinātas seno latviešu dieviete Māra un kristiešu Svētā Marija. Abu dievību identifikācijai izmantotais latviešu folkloras materiāls - tautasdziesmas, buramvārdi, kā arī etimoloģiskie dati, vēsturiskās liecības, Katoliskās Baznīcas mācība par Sv. Jaunavas Marijas kultu šīs domājamā abu dievību sinkrētisma problēmas risināšanā cits citu papildina. Māra latviešu mitoloģijā uzskatīta par patronesi, īpaši jaunu meitu un sieviešu dzīves norisēs. Svētajai Marijai piedēvētas cilvēku aizbildnes spējas un privilēģijas. Pētījumā pielietojot struktūranalīzi, rezultāti liecina, ka ir pamatoti identificēt Māru kā Mariju, ņemot vērā abu vārdu etimoloģiju, dievību funkciju pārklāšanos, Sv. Marijas godināšanas kulta ietekmi. Tālākajos pētījumos būtu risināmas neskaidrības par pagānisko elementu ietekmi uz Māru jeb Sv. Mariju.
- ItemMateja ev. 8,14-17 ekseģēze(Latvijas Universitāte, 2013) Puiķe, Agnese; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteBakalaura darba nosaukums ir Mateja ev. 8,14-17 ekseģēze. Darbā tiek analizēta Mt. 8,14-17 perikope, kas sniedz vienu piemēru par dziedināšanu un arī vispārējus evaņģēlista izteikumus par Jēzus dziedinošo darbību. Darba mērķis ir noskaidrot Mt. 8,14-17 vēsturisko jēgu, kā arī mūsdienu nozīmi. Darbs ir veidots kā ekseģētiska Mt. 8,14-17 analīze, noskaidrojot perikopes literāro un vēsturisko kontekstu. Uz iegūto secinājumu pamata tiek veikta interpretācija, kas pierāda tēzi, ka dziedināšanu jēga nav tik daudz atrodama pašos notikumos, bet gan to liecībā par Jēzus personību; t.i., dziedināšana ir kristoloģiska pēc rakstura. Atslēgvārdi: ekseģēze, Mateja evaņģēlijs, Mt. 8,14-17, Jēzus, dziedināšana, brīnumu stāsti.
- ItemMt 5,38-42 eksegēze(Latvijas Universitāte, 2007) Šterns, Dāvids; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteBaznīca un vardarbība: funkcionāla modeļa meklējumi. Maģistra darbs savu idejisko un praktisko ievirzi guvis balstoties uz manu pieredzi, trīs gadus strādājot par audzinātāju Centrā pret vardarbību „Dardedze” ar novārtā pamestiem un no emocionālas, fiziskas vai seksuālas vardarbības cietušiem bērniem un viņu vecākiem, kā arī nepilnos divos gadus gūto pieredzi strādājot par kapelānu NBS Kājinieku skolā. „Nav iespējams aptvert tās visas garīgās krīzes, no kurām cilvēkus ir izvedusi ticība. Tā nepieviļ pat tur, kur viss ir pievīlis, visam pienācis gals: tā paceļ kritušo, iedveš cerību vīlušamies, stiprina cīnītāju, paceļ pazemoto.” Ticība, kā pamats attiecībām, kurām nav nekāda cita pamata to atjaunošanai, ir vienīgais drošais ceļš, kas ved pie patiesības, kas izved brīvībā no savu vēlmju un otra pakļaušanas verdzības. To teorētiski atklāju ar salīdzinošo metodi, risinot domātāju Emanuēla Levinas un Renē Žerarda izvirzītos apgalvojumus un piedāvātos risinājumus vardarbības problēmai. Baznīcas loma mūsdienu pasaulē ir saistīta ar patieso realitāti, kura to ietekmē. Vardarbība ir stabila parādība, tā mūs vairs ne ar ko nevar pārsteigt. Tā ir iesakņojusies cilvēkos un to pieņem kā sabiedrības normu, pie kuras īpaši strādā valstu un starpvalstu institūcijas, lai noteiktu un regulētu tās devianta robežu. Savā maģistra darbā es sasniedzu izvirzīto mērķi: parādīt baznīcas pārstāvju – kapelānu lomu NBS struktūrā, īpaši parādot tā nozīmi starptautiskajās misijās. To es veicu, atklājot praktisku modeli, kā baznīca var dot savu ieguldījumu vardarbības problēmas risināšanā, deleģējot kapelānus kā oficiālus baznības pārstāvjus darbam Latvijas NBS, to struktūrvienību un apakšvienību vadības grupās, esot iesaistītiem darbā ar personālu, lai rūpētos par tā reliģisko, garīgo un morālo aprūpi. Baznīca vienīgā spēj sniegt pietiekamu izskaidrojumu vardarbības problēmai, atklājot tās cēloņus, kas sakņojas iedzimtā grēka stāstā un izpaužas grēkāža mehānisma darbībā, ko ir iespējams likvidēt, atklājot mimētikas teoriju un personīgā dzīvē absorbējot Kristus Pasijas notikumu. Mana darba tēze: Baznīcai ir būtiska loma vardarbības problēmas risināšanā: kapelāna darbs – ekskluzīva iespēja mūsdienās, apstiprinās V.Lauciņa veiktajā pētījuma par Kristīgās mācības lomu starptautiskajās militārajās operācijās dienošo karavīru skatījumā, aptaujājot tajās dienošos karavīrus, ka arī mana personīga pieredzē, strādajot ar Kājinieku skolas personālu.
- ItemPāvila runa Atēnās – piemērs evaņģēlija pasludināšanai pagāniem(Latvijas Universitāte, 2014) Celmiņš, Normunds; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultātePētījums ir par Apustuļu darbu 17:16- 34. Darba tēma: Pāvila runa Atēnās- piemērs evaņģēlija pasludināšanai pagāniem. Tēze: Lūkas vēstījums par Pāvila runu atēniešiem ietver divus atšķirīgus principus, saskarsmes punktu meklēšanu un konfrontāciju ar Dieva atklāsmi. Pētījuma mērķis: Noskaidrot principus, kurus Lūkas pielieto, lai pasludinātu evaņģēlija vēsti atēniešiem. Pētījumā ir noskaidrots, ka fragmenta lielāko daļu aizņem Pāvila runa Areopagā. Pāvila runa ir Lūkas uzrakstīts literārais sacerējums. Tajā klausītāji varēja sadzirdēt sev zināmas idejas, piemēram, par Dievu kā pasaules veidotāju- pirmkustinātāju. Atēniešiem pazīstamās domas rada pamatu, uz kura Lūkas ceļ tiltu, lai vestu uz konfrontāciju ar dievišķo atklāsmi. Lūkas caur saskarsmes punktiem ar pazīstamām domām ved pie jaunas atziņas, kuras būtību izsaka evaņģēlija vēsts par Jēzus augšāmcelšanos. Atslēgvārdi: Apustuļu darbi, ekseģēze, evaņģēlijs, pasludinājums.
- ItemPravietošana 1. korintiešu vēstulē(Latvijas Universitāte, 2015) Juldaševa, Aļija; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteŠī darba uzdevums ir parādīt atšķirības, kuras pastāvēja starp Pāvila uzskatiem par pravietošanas fenomenu un tiem uzskatiem, kuri valdīja apkārtējā vidē, kā arī izpētīt vai Pāvils teica kaut ko jaunu par pravietošanu, ko līdz šīm nezināja Korintas draudzes locekļi. Galvenā jautājuma izskatīšanai bija nepieciešams izpētīt pirmā Korintiešu vēstules 12.-14. nodaļas un nedaudz no 11.nodaļas. Tika apskatīti seno grieķu filozofu darbi, Platona, Hērodota, Plutarha darbi, lai labāk izprastu kā veidojas Korintiešu priekšstati par pravietošanu. Jāņem vērā to, ka Korintas draudzes locekļi bija jūdi, grieķi un romieši, līdz ar to tika apskatīta arī kultūrvide, kurā veidojas korintiešu priekšstati. Pētījumā rezultātā var ieraudzīt, ka neskatoties uz daudzu pētnieku domām, ka korintiešu un Pāvila uzskati par pravietošanu neatšķiras, tomēr tie atšķiras, jo Korintas draudzes locekļi tika ietekmēti no hellēnistiskas apkārtējās vides
- ItemSievietes loma draudzes dievkalpojumā Korintā (1.Kor.11:2-16)(Latvijas Universitāte, 2008) Borovko, Jevgenija; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteBakalaura darba nosaukums ir „Sievietes loma draudzes dievkalpojumā Korintā (1.Kor. 11:2-16)”. Darbā parādīts, kāda ir bijusi sievietes loma agrīnajā kristiešu draudzē. Darba mērķis ir parādīt, ka attiecībā uz pravietisko sludināšanu sievietes Korintas draudzes dievkalpojumā ir spēlējušas vienlīdzīgu lomu ar praviešiem vīriešiem. Darbs sastāv no ievada, četrām nodaļām – teksta ekseģēze, sievietes loma hellēnistiskajā pasaulē, pravietošanas fenomens, sieviešu loma Korintā, secinājumiem, kā arī nobeiguma. Darbā izmantota vēsturiski-kritiskā ekseģēzes metode un ir apskatīta 1.Kor. 11:2-16 rakstu vieta. Darba apjoms: 53 lpp.
- ItemVēsturiskais un teoloģiskais fons eksorcisma iekļaušanai kristību rituālā Baznīcā III gs.(Latvijas Universitāte, 2019) Gaļperns, Aleksejs; Balode, Dace; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteŠī darba nosaukums ir “Vēsturiskais un teoloģiskais fons eksorcisma iekļaušanai kristību rituālā Baznīcā III gs.”. Šajā darbā uzmanība ir veltīta eksorcisma iekļaušanai kristību rituālā Baznīcā III gadsimtā. Tajā tiek izvirzīta tēze, ka par teoloģisko priekšnoteikumu eksorcisma iekļaušanai kristību rituālā Baznīcā III gadsimtā kalpo dihotomijas svētais-dēmoniskais attīstība, kas sadalīja pasauli un skāra katru cilvēku. Darbā galvenokārt tiek izmantota vēsturiski kritiskā metode. Darbs sastāv no trim daļām. Pirmajā daļā demonoloģija un eksorcisms tiek aplūkoti no mūsdienu reliģijas pētnieku viedokļa, kā arī tiek veikta vārda eksorkizo (eksorcisms) un tā pielietojuma Jaunajā derībā semantiskā analīze. Otrajā daļā tiek analizēti teoloģiskie priekšstati par dēmoniem un eksorcismu zoroastrismā, grieķu-romiešu kultūrā un jūdaismā, tie tiek salīdzināti ar demonoloģiju un eksorcismu, kādi tie atklājas kristiešu literatūrā. Trešajā daļā no vēsturiskā un teoloģiskā viedokļa tiek analizēts eksorcisms kā daļa no kristību rituāla III gadsimtā un izdarīti secinājumi par tā rašanās priekšnoteikumiem. Tiek izdarīts secinājums, ka par teoloģisko priekšnoteikumu tam, ka kristību rituālā III gadsimtā tika iekļauts eksorcisms, ir pasauli sadalošās dihotomijas svētais-dēmoniskais pastāvēšana.