RPIVA / RTTEMA (1995-2016)
Permanent URI for this community
Browse
Browsing RPIVA / RTTEMA (1995-2016) by Subject "Branch (dance) pedagogy"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemInterpretācijas prasmes veidošanās deju skolotājiem studiju kursa Klasiskā deja apguves procesā(RPIVA, 2014) Vītola, Sandra; Spalva, Rita; Rīgas pedagoģijas un izglītības vadības akadēmija, Pedagoģijas fakultātePromocijas darba „Interpretācijas prasmes veidošanās deju skolotājiem studiju kursa Klasiskā deja apguves procesā” mērķis ir izzināt topošo deju skolotāju interpretācijas prasmes veidošanās iespējas studiju kursā Klasiskā deja, aprobējot izveidoto interpretācijas prasmes Klasiskajā dejā veidošanās procesuālo modeli pedagoģiskajā darbībā. Pētījuma gaita un tā rezultāti izklāstīti 2 nodaļās. Pirmajā nodaļā analizēta jēdziena interpretācija būtība. Hermeneitikas teorijas un fenomenoloģijas skatījumā analizēta hermeneitiskā apļa pieeja interpretācijas prasmes veidošanai, kur iekšējā un ārējā dialektika notiek izziņas procesā ar izpratnes veidošanos starp veselo un atsevišķo. Atsaucoties uz pētījumiem dejas teorijā, analizēts dejas izziņas process, un interpretācija pamatota kā šī procesa komponents. Konstatēts, ka interpretācija dejā ir subjekta radošā darbība, ko primāri ietekmē zināšanas un prasmes lietot dejas valodu. Zināšanas un prasmes dejas valodā, individuālais stils, dejas žanru un stilu izpratne ir dejas interpretāciju veidojošie komponenti. Izveidots un teorētiski pamatots interpretācijas prasmes veidošanās didaktiskais modelis, kurš parāda sakarību sistēmu starp darbības mērķi, īstenošanu un rezultātu. Otrajā nodaļā analizēta empīriskā pētījuma norise, kurš veikts, lai pārbaudītu interpretācijas prasmes veidošanās didaktisko modeli reālajā pedagoģiskajā procesā. Tā īstenošanai izveidota un aprobēta uzdevumu un vingrinājumu sistēma atbilstoši modeļa darbības principiem. Izmantojot kvalitatīvās un kvantitatīvās pētījuma metodes, sistēma pārbaudīta eksperimentālajā grupā. Iegūtie rezultāti ļauj spriest par to, kā mainījies eksperimenta dalībnieku interpretācijas prasmes līmenis darbības cikla laikā. Konstatēts, ka interpretācijas prasmes veidošanos sekmē pedagoga lietoto mācību metožu daudzveidība, studiju procesa norise pedagoģiskās un mākslinieciskās darbības vienotībā. Pierādīts, ka interpretācijas prasme deju skolotājiem studiju kursā Klasiskā deja veidojas, ja tā attīstās zināšanu, personīgās attieksmes un darbības jēgas mijsakarībās, notiekot studiju teorētisko un praktisko priekšmetu integrācijai subjektīvi – objektīvās pieredzes mijattiecībās un studiju procesā tiek nodrošināta individuāla pieeja, veicinot studenta individuālā stila attīstību. Darba pamatteksts izklāstīts 178 lapaspusēs, to ilustrē 45 attēli, 19 tabulas un 10 pielikumi. Literatūras sarakstā iekļauti 144 publikāciju un avotu nosaukumi.
- ItemPusaudžu vērtību attīstība hip-hop kultūras deju skolā(RPIVA, 2013) Veizāns, EdmundsPromocijas darba „Pusaudžu vērtību attīstība hip-hop kultūras deju skolā” mērķis ir izpētīt deju kā hip-hop kultūras sastāvdaļu un atklāt pedagoģiskos līdzekļus pusaudžu vērtību attīstībai hip-hop kultūras deju skolā. Pētījuma gaita un tā rezultāti izklāstīti divās nodaļās. Pirmajā nodaļā analizēta vērtību jēdziena būtība, hip-hop kultūras būtība un komponenti no vērtību un pedagoģiskā procesa organizācijas aspekta. Konstatētas pusaudžu vecuma raksturīgās vērtības un to veidošanās iespējas dejas apguves pedagoģiskajā procesā. Balstoties uz pētījumiem vērtību teorijām, analizēta hip-hop kultūras deja kā līdzeklis pusaudžu vērtīborientācijā un vērtību attīstībā. Noteikti un teorētiski pamatoti pusaudžu vērtību attīstību noteicošie kritēriji: pašapliecināšanās, pašizpausme, pašizaugsme un pašsaglabāšanās. Izveidots un teorētiski pamatots pusaudžu vērtību attīstības modelis hip-hop kultūras deju skolā, kurš parāda sakarības starp darbības mērķi, tā īstenošanu sadarbībā un rezultātu. Otrajā nodaļā analizēta empīriskā pētījuma norise, lai pārbaudītu pusaudžu vērtību apguvi hip-hop kultūras deju skolā, eksperimentāli aprobējot vērtību attīstības modeli. Izmantojot kvalitatīvās un kvantitatīvās pētījuma metodes, analizēti eksperimentālās darbības rezultāti. Iegūtie rezultāti apkopoti, un tie ļauj spriest par to, kā mainījās eksperimenta dalībnieku – pusaudžu vērtības hip-hop kultūras deju skolā eksperimentālās darbības laikā. Pierādīts, ka pusaudžu vērtību attīstība hip-hop kultūras deju skolā notiek sekmīgāk, ja darbības process deju skolā tiek plānots, organizēts un īstenots, nodrošinot savstarpējas sadarbības iespējas un, ja pedagoģiskais process nodrošina personības pašizpausmes un pašapliecināšanās iespējas, individualitātes apzināšanos, radošu pieeju un izaugsmi. Pētījumam ir zinātniskā un praktiskā vērtība, jo pirmo reizi Latvijas pedagoģijas zinātnē tiek pētīta hip-hop kultūras deja kā pedagoģisks līdzeklis pusaudžu vērtību attīstībai deju skolā, paplašināta hip-hop kultūras definīcija un pamattermini. Pilnveidota hip-hop dejas metodika un tās izmantošanas iespējas Latvijas formālajā un neformālajā izglītībā. Darba pamatteksts izklāstīts 145 lappusēs. Pētījuma laikā iegūtie statistiskie dati atklāti 18 pielikumos. Literatūras sarakstā iekļauti 159 publikāciju un avotu nosaukumi.