Izglītības modernizācija Latvijas skolās, īstenojot inovatīvu pētniecībā balstītu programmu par 21. gadsimta kompetencēm un tikumu ētikas attīstību ar virtuālās telpas atbalstu (ARETE-school) / Modernization of school education in Latvia through an innovative research-based program on 21st century competences and virtue ethics development supported by a virtual campus (ARETE-school)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 9
- ItemZinātniski pētniecisks skatījums uz rakstura audzināšanu: mīti, izaicinājumi un starptautiskās perspektīvas(Rezekne Academy of technologies, 2018) Fernández González, Manuel JoaquínAt present, youngsters’ character and virtue education issues are widely discussed in Latvia and in English-speaking academic environment. Given the existing criticism of these concepts, the research question was: what are the main misunderstandings about the nature of character and virtue education? After clarifying the neo-Aristotelian understanding of these concepts, recent research in the field of character education and virtues is presented for deconstructing some of the myths related to it, due to conceptual, historical, moral and political misunderstandings (Kristjánsson, 2013). Real problems (historical, methodological and practical) faced by character education programs in mainstream schools are addressed. The importance of giving personal significance to eudaimonia for promoting character and virtue education at school is discussed.
- Item“ARETE-school” gala ziņojums(Latvijas Universitāte, 2020-10) Fernández González, Manuel JoaquínŠajā ziņojumā ir informācija par pēcdoktorantūras projektu “Izglītības modernizācija Latvijas skolās, īstenojot inovatīvu pētniecībā balstītu programmu par 21. gadsimta kompetencēm un tikumu ētikas attīstību ar virtuālās telpas atbalstu (ARETE-school)” (Projekta līguma numurs: 1.1.1.2/ VIAA/1/16/071). Projekts tika īstenots no 2017. gada novembra līdz 2020. gada oktobrim, un tā kopējās izmaksas bija EUR 133,806. Projekta iznākuma rādītāji tika pilnībā sasniegti: tika izveidota jauna un ilgtspējīga pētnieka darba vieta, tika publicēti 9 zinātniskie raksti indeksētajos žurnālos un 3 pētniecības ziņojumi, ir izstrādāta jauna tehnoloģija, kura varētu tikt komercializēta (tiešsaistes platforma “Arete research”), un jauns IKT uzņēmums ir sācis sadarbību ar pētniecības iestādi (Latvijas Universitāte).. Ziņojums ir strukturēts 4 sadaļās: 1. sadaļā ir aprakstīta pētniecības programmas īstenošana, tostarp informācija par mērķu sasniegšanu, pētniecības pasākumu īstenošanu, sadarbības partneru iesaistīšanu, galvenajiem grozījumiem pētniecības projektā un ilgtspējību un pētniecības rezultātu turpmāku izmantojamību. 2. sadaļā apskatīta projekta zinātniskā kvalitāte, jo īpaši attiecībā uz pēcdoktorantūras pētnieka prasmju un kompetences uzlabošanu, pētniecības pieteikuma zinātnisko rezultātu skaidrību un zinātnisko kvalitāti, tiešsaistes platformas “Arete research” aprakstu un sasniegto rezultātu kvalitāti un ilgtspējību. 3. iedaļā skaidrota projekta sociālekonomiskā ietekme un sniegta informācija par pētniecības projekta rezultātu izplatīšanu un zināšanu pārnesi. Visbeidzot, 4. sadaļā sniegta informācija par projekta īstenošanas kvalitāti un pētniecības projekta kopsavilkuma budžetu. Ziņojuma beigās tiek arī piedāvāts pielikums ar dažiem vizuāliem materiāliem par projektu.
- Item“Arete-school” final report(University of Latvia, 2020-10) Fernández González, Manuel JoaquínThis report contains information regarding the postdoctoral project “Modernization of school education in Latvia through an innovative research-based program on 21st century competences and virtue ethics development supported by a virtual campus (ARETE-school)” (Project contract number: 1.1.1.2/ VIAA /1/16/071). The project was implemented between November 2017 and October 2020, and had a total cost of EUR 133.806 The output indicators of the project were largely reached: a new and sustainable post-doctoral position was created, 9 scientific articles and 3 research reports were published in indexed journals, a new technology, which could be commercialised, has been elaborated (the online platform “Arete research”), and a new ICT enterprise has started collaboration with the research institution (University of Latvia). The report is structured in 4 sections: Section 1 deals with the description of implementation of the research application, including information about achievement of the objectives, implementation of research activities, involvement of the cooperation partners, main amendments to the research application and sustainability and further usability of the research results. The Section 2 addresses the project scientific quality, regarding in particular the improvement of the postdoctoral researcher’s skills and competences, the clarity and scientific quality of the scientific results of the research application, the description of the online platform ‘Arete research” and the quality and sustainability of the results achieved. In Section 3 the socioeconomic impact of the project is explained, and information is provided about dissemination of the results of the research application and knowledge transfer. Finally, Section 4 provides information about the project implementation quality and the summary budget of the research application. At the end of the report, an appendix with some visual materials regarding the project is also provided.
- Item“ARETE-school” programmas pilotēšanas zinātniskā uzraudzība(University of Latvia, 2020-10) Fernández González, Manuel JoaquínPēcdoktorantūras pētījuma programmas “ARETE school” mērķis bija vispārējās izglītības modernizācija Latvijas skolās, galveno uzmanību pievēršot rakstura izglītībai, sniedzot pētniecisku pamatojumu programmas “Arete school” modelēšanai un zinātniski uzraugot tās pilotēšanu un īstenošanu. Šajā ziņojumā ir iekļauta informācija par programmas “Arete school” zinātniskās uzraudzības organizēšanu, kas, ievērojot provizoriskās izpētes secinājumus un vidusposma ziņojuma ieteikumus, tika īstenota divos posmos: 1) “Arete catalyst” pilotprogrammas zinātniskais monitorings (pasniedzēju tālākās izglītības programma rakstura izglītībai); un 2) “Arete leadership” zinātniskais monitorings (nepārtrauktas attīstības programma skolu vadītājiem). “Arete catalyst” zinātniskais monitorings ietvēra transnacionālas skolotāju tālākizglītības programmas izstrādi rakstura izglītībai sadarbībā ar Erasmus + programmu “Atbalsts pedagogiem personīgu prasmju un rakstura izglītības attīstīšanai skolā”, kā arī tās pielāgošanu Latvijas sociālkultūras videi un tās pilotēšanu 2019. gadā Latvijas Universitātē. “Arete leadership” zinātniskais monitorings ietvēra programmas izstrādāšanas un īstenošanas zinātnisko uzraudzību, kas tika īstenota 2020. gada pavasara sākumā ciešā sadarbībā ar Rīgas un Pierīgas izglītības pārvaldēm. Programmas “Arete school” pilotprogrammas zinātniskā uzraudzība ļauj secināt, ka skolotāju un vadītāju tālākizglītības programmu izstrādē ir absolūti nepieciešams ņemt vērā viņu vajadzības, vēlmes un vērtības un ka šādās programmās būtu jādod dalībniekiem iespēja izveidot patiesu mācīšanās kopienu, kurā viņi jūtas cienīti un uzklausīti, un ka viņi ir programmas kopīgo zināšanu un pieredzes līdzveidotāji. Turklāt šādu programmu panākumu atslēga bija nodrošināt dalībniekiem praktiskus instrumentus, ko viņi būtu gatavi izmantot savā skolā, lai īstenotu un novērtētu rakstura izglītības nodrošināšanu. Dalībnieku atbildes gandrīz vienprātīgi norāda uz viņu interesi un vispārējo apmierinātību ar “Arete school” programmu. Pamatojoties uz šo pētījumu, tika izvirzīti daži galvenie ieteikumi tālākai īstenošanai.
- ItemScientific monitoring of ‘Arete-school’ programme piloting(University of Latvia, 2020-10) Fernández González, Manuel JoaquínThe aim of the postdoctoral research programme ‘ARETE school’ was the modernization of general education in Latvian schools, with a focus on character education, by providing research-grounded basis for modelling the ‘Arete school’ programme and scientifically monitoring its piloting and implementation. This report includes information about the organization of the scientific monitoring of the ‘Arete school’ programme, which, following the conclusions of the preliminary research and the recommendations of the mid-term report, was implemented in two steps: 1) scientific monitoring of ‘Arete catalyst’ pilot programme (a teacher training programme for character education); and 2) scientific monitoring of ‘Arete leadership’ (a continuous development programme for school leaders). The scientific monitoring of ‘Arete catalyst’ included the monitoring of the elaboration of an transnational teacher training programme for character education in collaboration with the Erasmus+ programme ‘Supporting teachers for developing intra-personal competencies and character education at school’, as well as of its adaptation to the Latvian socio-cultural environment and its piloting in 2019 by the University of Latvia. The scientific monitoring of ‘Arete leadership’ included the monitoring of the elaboration and the implementation of the programme, which was implemented in early Spring 2020 in close collaboration with the municipalities of Riga and Riga surroundings. The scientific monitoring of the piloting of ‘Arete school’ programme lead to the conclusion that in the elaboration of teachers’ and principals’ training programmes for character education, the consideration of their needs, expectations and values is absolutely necessary; and that such programmes should give the participants the possibility of creating a true learning community, where they feel respected and listened to, and are co-creators of the knowledge and experience shared in the programme. Moreover, a key to the success of such programmes was to provide participants practical tools ready to use at their school for implementing and assessing the provision of character education. Participants’ answers point almost unanimously to their interest in and general satisfaction with ‘Arete school’ programme. Based on this research, some key recommendations were put forward.