RPIVA Promocijas darbi / RTTEMA Doctoral theses
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- ItemIlgdziedāšanas fenomena veidošanās pedagoģiskie līdzekli operas solista Kārļa Zariņa dzīves gājumā(RPIVA, 2014) Krīgere, Zigrīda
- ItemSkolēna karjeras vadības prasmju veidošanās vispārizglītojošās skolas pedagoģiskajā procesā(RPIVA, 2017) Lemešonoka, Inta; Anspoka, Zenta; Rīgas pedagoģijas un izglītības vadības akadēmija, Pedagoģijas fakultāteIntas Lemešonokas promocijas darbs pedagoģijā „Skolēna karjeras vadības prasmju veidošanās vispārizglītojošās skolas pedagoģiskajā procesā” izstrādāts Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Pedagoģijas fakultātē profesores Dr. paed. Zentas Anspokas vadībā laikā no 2012. līdz 2017. gadam. Pētījuma mērķis ir izstrādāt teorētiski pamatotu skolēna karjeras vadības prasmju veidošanās modeli, to eksperimentāli pārbaudīt un apkopot pētījuma rezultātus. Tas dod iespēju pārbaudīt pētījuma hipotēzi: skolēns karjeras vadības prasmes veido sekmīgāk, ja skolas pedagoģiskā procesa ietvaros ir sistemātiski un sistēmiski organizēta karjeras izglītība atbilstoši skolēna vajadzībām; skolēna karjeras vadības prasmju veidošanās pamatā ir mērķtiecīga sadarbība skolēna un profesionāla pedagoģiskā personāla starpā. Pētījuma bāze ir Latvijas skolu 8., 9., 11. un 12. klases 827 skolēni un 176 skolotāji, 43 individuālo karjeras konsultāciju apmeklējušie skolēni; autores vadīto pedagogu profesionālās pilnveides semināru un kursu dalībnieki - 8 skolotāju grupas (kopskaitā 424 dalībnieki); autores vadīto semināru vecākiem 108 dalībnieki – skolēnu vecāki; fokusgrupu diskusiju dalībnieki - 53 skolēni, 76 skolotāji; 48 vecāki; intervētie 36 skolēni un 32 skolotāji. Pedagoģiskā eksperimenta veikšanai izvēlēta eksperimentālā grupa, sastāvoša no 9.klases 17 skolēniem un 12. klases 19 skolēniem – kopskaitā 36. Promocijas darba 1. nodaļā „Skolēna karjeras vadības prasmju veidošanās kompetenču pieejā balstītas izglītības ietvaros” veikta zinātniskās literatūras un avotu izpēte par kompetencēs balstītas izglītības koncepta būtību, karjeras vadības prasmju būtību, karjeras izglītību kā skolēna karjeras atbalsta sistēmas sastāvdaļu un karjeras izglītības metodisko pamatu. Izveidots skolēna karjeras vadības prasmju veidošanās teorētiskais modelis, izstrādāti modeļa kritēriji un rādītāji, balstoties uz darbā analizēto un zinātniski pamatotu karjeras vadības prasmju veidošanu mācīšanās procesā. Promocijas darba 2. daļā „Skolēna karjeras vadības prasmju veidošanās empīriskā izpēte” atklāta esošā situācija vispārizglītojošās skolas skolēna karjeras vadības prasmju veidošanās procesā; pedagoģiskajā eksperimentā atklāta skolēna karjeras vadības prasmju veidošanās kompetenču pieejā balstītas izglītības ietvaros un noskaidrota iesaistīto skolēnu gatavība pieņemt lēmumu karjeras izvēlē, absolvējot 9. un 12. klasi. Balstoties uz izstrādāto skolēna karjeras vadības prasmju veidošanās modeli, izstrādāti ieteikumi pedagoģiskā procesa pilnveidei vispārizglītojošā skolā.
- ItemPētnieciskās prasmes pilnveidošanās ķīmijas mācīšanās procesā jūrniecības izglītībā(2017) Kalniņa, Renāte; Jurgena, Inese; Rīgas pedagoģijas un izglītības vadības akadēmija, Pedagoģijas fakultāteRenātes Kalniņas promocijas darbs pedagoģijā „Pētnieciskās prasmes pilnveidošanās ķīmijas mācīšanās procesā jūrniecības izglītībā” izstrādāts Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas Pedagoģijas fakultātē profesores Dr.paed. Ineses Jurgenas vadībā. Promocijas darba teksts izklāstīts uz 177 lappusēm. Literatūras un avotu sarakstā iekļauti 299 izdevumu nosaukumi: angļu valodā – 161, latviešu valodā – 63; krievu valodā - 56; vācu valodā - 19. Teorētiskās un empīriskās atziņas attēlotas 35 tabulās un 35 attēlos. Atslēgas vārdi: mācīšanās pētnieciskā prasme, sadarbība, pašpieredze, kompetence, modelēšana. Promocijas darbā aprakstītā pētījuma mērķis ir izstrādāt teorētiski pamatotu un empīriski pārbaudītu mācīšanās pētnieciskās prasmes pilnveidošanās modeli ķīmijas apguvē. Pētījuma metodoloģiskos pamatus veido humānisma koncepcija, kas tiek īstenota sociālā konstruktīvisma un darbības teorijas pieejā. Pētījuma mērķa sasniegšanas pedagoģiskie līdzekļi promocijas darbā strukturēti divās daļās. Pirmajā daļā „Mācību pētnieciskās darbības izpratne ķīmijā” atklātas filozofijas, pedagoģijas, psiholoģijas un fizioloģijas zinātniskās atziņas, uz kuru pamata definēta mācīšanās pētnieciskā prasme un izstrādāti tās apguves vērtēšanas kritēriji un rādītāji. Otrajā daļā „Topošo kuģu inženierzinātņu speciālistu mācīšanās pētnieciskās prasmes pilnveidošanās ķīmijas apguvē” aprakstīti empīriskā pētījuma trīs posmu rezultāti, kuros atklāta mācīšanās pētnieciskās prasmes pilnveidošanās modeļa eksperimentālā pārbaude ķīmijas apguvē Latvijas Jūras akadēmijā un modeļa integrācijas iespējas jūrniecības izglītības programmu kvalitātes uzlabošanai. Empīriskā pētījuma rezultāti pamato mācīšanās pētnieciskās prasmes pilnveidošanās modeļa piemērotību ķīmijas apguvei jūrniecības izglītībā un topošā speciālista ieguvumu jaunas kompetences attīstībai, pašpieredzes ieguvei. Promocijas darba nobeigumā formulēti secinājumi un ieteikumi tā rezultātu izmantošanai turpmākos pētījumos.
- ItemSoziale Medien zur Erhöhung der Reputationswahrnehmung der Studierenden von Hochschulen(RPIVA, 2016) Ansari Pir Seraei, Sepita; Kaltigina, Margarita; Rigaer Akademie für Lehrerbildung und Bildungsadministration
- ItemDzīvesdarbības prasmju pilnveide vispārizglītojošas internātpamatskolas pedagoģiskajā procesā(RPIVA, 2015) Studente, Aija; Petere, Anita; Rīgas pedagoģijas un izglītības vadības akadēmija, Pedagoģijas fakultātePromocijas darba mērķis ir pētīt vispārizglītojošā internātpamatskolā dzīvojošo pusaudžu dzīvesdarbības prasmes un izstrādāt teorētiski pamatotu pedagoģiskās darbības modeli dzīvesdarbības prasmju apguvei, to eksperimentāli pārbaudīt. Pētījuma aktualitāti nosaka fakts, ka internātpamatskolas pedagoģiskais process nav pētīts, internātskolu praksē nav konsekventas izpratnes par to, kā dzīvesdarbības prasmju apguvi savienot ar mācību un audzināšanas procesu, kā arī teorētiski pamatotu un empīriski pārbaudītu dzīvesdarbības prasmju apguves kritēriju un rādītāju nepieciešamība skolu (internātpamatskolu) pedagoģijas teorijā un praksē. Promocijas darbā autore analizē darbības, dzīvesdarbības būtību un konkretizē jēdzienu dzīvesdarbības prasmes. Uz zinātniskās literatūras analīzes pamata atklāta dzīvesdarbības prasmju veidošanās darbībā, tās objektīvie un subjektīvie komponenti, pamatojot dzīvesdarbības prasmju nepieciešamību internātpamatskolā, kas nosaka tālāko skolēnu sekmīgu dzīvesdarbību. Definēti subjektīvie sekmīgu dzīvesdarbību veicinošie faktori: motivētība, mērķtiecība, patstāvība, pašattīstība. Promocijas darbā atklāti pedagoģiskie nosacījumi pusaudžu dzīvesdarbības prasmju sekmīgai attīstībai vispārizglītojošas internātpamatskolas pedagoģiskajā procesā. Pētījuma gaitā izstrādāta un empīriski pārbaudīta dzīvesdarbības prasmju veidošanās procesuālā struktūra, dzīvesdarbības prasmju kritēriji un rādītāji. Izveidots teorētiski pamatots dzīvesdarbības prasmju apguves modelis pusaudžiem, noteikti tā nozīmīgākie struktūrkomponenti, akcentējot ģimeniskuma un sadarbības nozīmi. Empīriskā pētījuma rezultāti apstiprina aizvirzīto hipotēzi par dzīvesdarbības prasmju apguvi internātpamatskolas pedagoģiskajā procesā. Pētījuma bāzi veido Balvu novada Tilžas internātpamatskolas, Liepājas novada Vaiņodes internātpamatskolas, Alūksnes novada Liepnas internātpamatskolas un Jēkabpils novada Biržu internātpamatskolas 140 skolēni un 69 skolotāji. Promocijas darbu veido divas daļas, nobeigums, literatūras saraksts un pielikumi. Darba pamatteksts izklāstīts uz 156 lappusēm, to ilustrē 36 attēli, 9 tabulas. Literatūras un avotu sarakstā iekļauti 307 izdevumu nosaukumi latviešu, krievu, angļu un vācu valodās. Pievienots 21 pielikums. Atslēgvārdi: darbība, dzīvesdarbība, prasmes, dzīvesdarbības prasmes, internātpamatskolas pedagoģiskais process.