Pārskati (PPMF) / Reports

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 12
  • Item
    Latvijas skolēnu morālā rakstura attīstīšana: 1. mērījuma rezultāti (2022. gada pavasarī, 2., 5. un 7. klase)
    (LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskais institūts, 2022-11) Fernandez Gonzalez, Manuel Joaquin; Surikova, Svetlana
    Latvijas Zinātnes padomes finansētā projekta ietvaros (2022-2024) Latvijas Universitātes zinātnieku komanda veic longitudinālu pētījumu par skolēnu tikumisko izaugsmi. Pētījums veikts Latvijas likumdošanas (Izglītības līkuma 10.1 panta “Izglītība un tikumība” un MK noteikumos (Nr. 480) noteikto vadlīniju par tikumisko audzināšanu) kontekstā, ņemot vērā arī projekta “Skola2030” pamatnostādnes par vērtībām un tikumiem jaunajā izglītības saturā. Pētījuma jautājumi, kas ievirzīja pētniecisko procesu un uz kuriem šajā ziņojumā tiek sniegtas atbildes, ir šādi: Kā skolēni saprot, kas ir un kā notiek morālā izaugsme? Vai viņi ir ieinteresēti un vēlas iesaistīties savā morālajā izaugsmē? Kāda ir viņu pieredze (motivācija, šķēršļi, stratēģijas) tikumu iedzīvināšanā un praktizēšanā ikdienas dzīvē? Vai viņi izjūt gandarījumu un atbalstu savā morālajā izaugsmē, tādējādi nostiprinot savu morālo identitāti? 2022. gada pavasarī tika veikts pētījuma par 2., 5. un 7. klašu skolēnu attieksmi pret morālā rakstura attīstīšanu 1. mērījums, kurā piedalījās 1983 skolēni no 63 skolu 122 klasēm dažādos Latvijas reģionos. Skolēni reflektēja par savu morālo izaugsmi, aizpildot teorētiski pamatotu un praksē validētu anketu, kurā iestrādāti četri galvenie morālās izaugsmes aspekti: A – skolēnu izpratne par morālā rakstura attīstības procesu; B – lēmums iesaistīties savā morālajā izaugsmē (brīvi un apzināti vēlēties kļūt par labāku cilvēku); C – praktiskā iesaistīšanās savā morālajā izaugsmē, praktizējot tikumus ikdienā; un D – morālā identitāte (izjustais gandarījums un atbalsts morālās izaugsmes procesā). Pētījuma augsto zinātnisko kvalitāti nodrošina Latvijas Zinātnes padomes eksperti, LU PPMF Pedagoģijas zinātniskā institūta vadošie pētnieki, kā arī vairāki izglītības zinātņu doktoranti un maģistranti. Pētījumā izmantotās anketas jautājumu iekšējās saskaņotības un datu ticamības līmenis tika pārbaudīts, pielietojot zinātnisko metodi – Kronbaha alfa testu (α = 0,815). Pētījums ir reprezentatīvs Latvijas izglītības sistēmas mērogā ar statistisku kļūdu 2% robežās, kā arī katrā no vecumposmiem (2., 5. un 7. klase) ar statistisku kļūdu 4% robežās. Ziņojums strukturēts četrās daļās: pētījuma 1. mērījuma rezultātu kopsavilkums (1/4), 2. klašu skolēnu (2/4), 5. klašu skolēnu (3/4) un 7. klašu skolēnu (4/4) anketēšanas rezultāti. Ziņojumā akcentētas kopējās tendences, un rezultāti tiek prezentēti lakoniski – bez interpretācijas. Tomēr pie rezultātiem minēti daži respondentu izteikumi, kas bagātīgi ilustrē galvenos rezultātus. Šis ziņojums piedāvā unikālu skatījumu uz skolēnu viedokļiem par sava morālā rakstura attīstīšanu. Tas ir īpaši noderīgi vecākiem, pedagogiem un skolas vadītājiem, kuri vēlas atbalstīt skolēnu morālo izaugsmi, un ir arī nozīmīgs ieguldījums tikumiskās audzināšanas pilnveidei un nostiprināšanai Latvijas izglītības sistēmā. Ziņojumā tiek piedāvāta vērtīga informācija personīgajām pārdomām un šīs tēmas aktualizēšanai ģimenē, klasē, skolotāju sanāksmēs, skolu vadītāju semināros un izglītības politiķu diskusijās, Tā ir saistoša arī akadēmiskajam personālam, kas piedalās topošo skolotāju sagatavošanā un strādājošo skolotāju tālākizglītības nodrošināšanā.
  • Item
    “ARETE-school” gala ziņojums
    (Latvijas Universitāte, 2020-10) Fernández González, Manuel Joaquín
    Šajā ziņojumā ir informācija par pēcdoktorantūras projektu “Izglītības modernizācija Latvijas skolās, īstenojot inovatīvu pētniecībā balstītu programmu par 21. gadsimta kompetencēm un tikumu ētikas attīstību ar virtuālās telpas atbalstu (ARETE-school)” (Projekta līguma numurs: 1.1.1.2/ VIAA/1/16/071). Projekts tika īstenots no 2017. gada novembra līdz 2020. gada oktobrim, un tā kopējās izmaksas bija EUR 133,806. Projekta iznākuma rādītāji tika pilnībā sasniegti: tika izveidota jauna un ilgtspējīga pētnieka darba vieta, tika publicēti 9 zinātniskie raksti indeksētajos žurnālos un 3 pētniecības ziņojumi, ir izstrādāta jauna tehnoloģija, kura varētu tikt komercializēta (tiešsaistes platforma “Arete research”), un jauns IKT uzņēmums ir sācis sadarbību ar pētniecības iestādi (Latvijas Universitāte).. Ziņojums ir strukturēts 4 sadaļās: 1. sadaļā ir aprakstīta pētniecības programmas īstenošana, tostarp informācija par mērķu sasniegšanu, pētniecības pasākumu īstenošanu, sadarbības partneru iesaistīšanu, galvenajiem grozījumiem pētniecības projektā un ilgtspējību un pētniecības rezultātu turpmāku izmantojamību. 2. sadaļā apskatīta projekta zinātniskā kvalitāte, jo īpaši attiecībā uz pēcdoktorantūras pētnieka prasmju un kompetences uzlabošanu, pētniecības pieteikuma zinātnisko rezultātu skaidrību un zinātnisko kvalitāti, tiešsaistes platformas “Arete research” aprakstu un sasniegto rezultātu kvalitāti un ilgtspējību. 3. iedaļā skaidrota projekta sociālekonomiskā ietekme un sniegta informācija par pētniecības projekta rezultātu izplatīšanu un zināšanu pārnesi. Visbeidzot, 4. sadaļā sniegta informācija par projekta īstenošanas kvalitāti un pētniecības projekta kopsavilkuma budžetu. Ziņojuma beigās tiek arī piedāvāts pielikums ar dažiem vizuāliem materiāliem par projektu.
  • Item
    “Arete-school” final report
    (University of Latvia, 2020-10) Fernández González, Manuel Joaquín
    This report contains information regarding the postdoctoral project “Modernization of school education in Latvia through an innovative research-based program on 21st century competences and virtue ethics development supported by a virtual campus (ARETE-school)” (Project contract number: 1.1.1.2/ VIAA /1/16/071). The project was implemented between November 2017 and October 2020, and had a total cost of EUR 133.806 The output indicators of the project were largely reached: a new and sustainable post-doctoral position was created, 9 scientific articles and 3 research reports were published in indexed journals, a new technology, which could be commercialised, has been elaborated (the online platform “Arete research”), and a new ICT enterprise has started collaboration with the research institution (University of Latvia). The report is structured in 4 sections: Section 1 deals with the description of implementation of the research application, including information about achievement of the objectives, implementation of research activities, involvement of the cooperation partners, main amendments to the research application and sustainability and further usability of the research results. The Section 2 addresses the project scientific quality, regarding in particular the improvement of the postdoctoral researcher’s skills and competences, the clarity and scientific quality of the scientific results of the research application, the description of the online platform ‘Arete research” and the quality and sustainability of the results achieved. In Section 3 the socioeconomic impact of the project is explained, and information is provided about dissemination of the results of the research application and knowledge transfer. Finally, Section 4 provides information about the project implementation quality and the summary budget of the research application. At the end of the report, an appendix with some visual materials regarding the project is also provided.
  • Item
    “ARETE-school” programmas pilotēšanas zinātniskā uzraudzība
    (University of Latvia, 2020-10) Fernández González, Manuel Joaquín
    Pēcdoktorantūras pētījuma programmas “ARETE school” mērķis bija vispārējās izglītības modernizācija Latvijas skolās, galveno uzmanību pievēršot rakstura izglītībai, sniedzot pētniecisku pamatojumu programmas “Arete school” modelēšanai un zinātniski uzraugot tās pilotēšanu un īstenošanu. Šajā ziņojumā ir iekļauta informācija par programmas “Arete school” zinātniskās uzraudzības organizēšanu, kas, ievērojot provizoriskās izpētes secinājumus un vidusposma ziņojuma ieteikumus, tika īstenota divos posmos: 1) “Arete catalyst” pilotprogrammas zinātniskais monitorings (pasniedzēju tālākās izglītības programma rakstura izglītībai); un 2) “Arete leadership” zinātniskais monitorings (nepārtrauktas attīstības programma skolu vadītājiem). “Arete catalyst” zinātniskais monitorings ietvēra transnacionālas skolotāju tālākizglītības programmas izstrādi rakstura izglītībai sadarbībā ar Erasmus + programmu “Atbalsts pedagogiem personīgu prasmju un rakstura izglītības attīstīšanai skolā”, kā arī tās pielāgošanu Latvijas sociālkultūras videi un tās pilotēšanu 2019. gadā Latvijas Universitātē. “Arete leadership” zinātniskais monitorings ietvēra programmas izstrādāšanas un īstenošanas zinātnisko uzraudzību, kas tika īstenota 2020. gada pavasara sākumā ciešā sadarbībā ar Rīgas un Pierīgas izglītības pārvaldēm. Programmas “Arete school” pilotprogrammas zinātniskā uzraudzība ļauj secināt, ka skolotāju un vadītāju tālākizglītības programmu izstrādē ir absolūti nepieciešams ņemt vērā viņu vajadzības, vēlmes un vērtības un ka šādās programmās būtu jādod dalībniekiem iespēja izveidot patiesu mācīšanās kopienu, kurā viņi jūtas cienīti un uzklausīti, un ka viņi ir programmas kopīgo zināšanu un pieredzes līdzveidotāji. Turklāt šādu programmu panākumu atslēga bija nodrošināt dalībniekiem praktiskus instrumentus, ko viņi būtu gatavi izmantot savā skolā, lai īstenotu un novērtētu rakstura izglītības nodrošināšanu. Dalībnieku atbildes gandrīz vienprātīgi norāda uz viņu interesi un vispārējo apmierinātību ar “Arete school” programmu. Pamatojoties uz šo pētījumu, tika izvirzīti daži galvenie ieteikumi tālākai īstenošanai.
  • Item
    Scientific monitoring of ‘Arete-school’ programme piloting
    (University of Latvia, 2020-10) Fernández González, Manuel Joaquín
    The aim of the postdoctoral research programme ‘ARETE school’ was the modernization of general education in Latvian schools, with a focus on character education, by providing research-grounded basis for modelling the ‘Arete school’ programme and scientifically monitoring its piloting and implementation. This report includes information about the organization of the scientific monitoring of the ‘Arete school’ programme, which, following the conclusions of the preliminary research and the recommendations of the mid-term report, was implemented in two steps: 1) scientific monitoring of ‘Arete catalyst’ pilot programme (a teacher training programme for character education); and 2) scientific monitoring of ‘Arete leadership’ (a continuous development programme for school leaders). The scientific monitoring of ‘Arete catalyst’ included the monitoring of the elaboration of an transnational teacher training programme for character education in collaboration with the Erasmus+ programme ‘Supporting teachers for developing intra-personal competencies and character education at school’, as well as of its adaptation to the Latvian socio-cultural environment and its piloting in 2019 by the University of Latvia. The scientific monitoring of ‘Arete leadership’ included the monitoring of the elaboration and the implementation of the programme, which was implemented in early Spring 2020 in close collaboration with the municipalities of Riga and Riga surroundings. The scientific monitoring of the piloting of ‘Arete school’ programme lead to the conclusion that in the elaboration of teachers’ and principals’ training programmes for character education, the consideration of their needs, expectations and values is absolutely necessary; and that such programmes should give the participants the possibility of creating a true learning community, where they feel respected and listened to, and are co-creators of the knowledge and experience shared in the programme. Moreover, a key to the success of such programmes was to provide participants practical tools ready to use at their school for implementing and assessing the provision of character education. Participants’ answers point almost unanimously to their interest in and general satisfaction with ‘Arete school’ programme. Based on this research, some key recommendations were put forward.