RPIVA Promocijas darbi / RTTEMA Doctoral theses
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing RPIVA Promocijas darbi / RTTEMA Doctoral theses by Author "Bernarde, Māra"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemJauniešu mērķtiecības un sasniegumu veidošanās mijsakarības dzīvesdarbībā(RPIVA, 2014) Bernarde, Māra; Špona, Ausma; Rīgas pedagoģijas un izglītības vadības akadēmija, Pedagoģijas fakultātePromocijas darba “Jauniešu mērķtiecības un sasniegumu veidošanās mijsakarības dzīvesdarbībā” mērķis ir izpētīt jaunieša mērķtiecības un sasniegumu veidošanās mijsakarību dzīvesdarbībā un izveidot darbības modeli apzinātai mērķtiecības attīstības sekmēšanai skolā. Pētījuma gaita un tā rezultāti izklāstīti 2 nodaļās. Pirmajā nodaļā „Jauniešu dzīves darbības mērķtiecības un sasniegumu būtība, to sakarība” analizēts mērķis kā dzīves darbības pamats; sasniegumi dzīves darbības struktūrā; izveidotais jauniešu mērķtiecības un sasniegumu veidošanās strukturālais modelis. Analizējot mērķi kā dzīves darbības pamatu, raksturota dzīves darbības būtība un struktūra; mērķa un mērķtiecības būtība; atsaucoties uz pētījumiem, analizēti mērķtiecību veicinošie faktori jauniešu dzīvesdarbībā skolā. Analizējot sasniegumus dzīves darbības struktūrā, raksturoti sasniegumi darbībā kā mācību sasniegumus veicinošie objektīvie un subjektīvie komponenti; analizētas sasniegumu un mērķtiecības mijsakarības. Konstatēts, ka mērķtiecība ir svarīgākā personības gribas īpašība, kas izpaužas prasmē izvirzīt un sasniegt mērķi, mērķtiecības attīstību veicina mācību un citu dzīvesdarbības jomu mērķu apzināšanās un atbilstošu līdzekļu izmantošana to sasniegšanā pretēji stihiskai darbībai; mērķtiecības attīstībā nepieciešama rosinoša skolotāja palīdzība mērķu apzināšanās, mērķu izvirzīšanas prasmju attīstībā, līdzekļu izvēlē mērķu sasniegšanai; mērķtiecība ir saistīta ar sasniegumiem – sasniegumi ir mērķtiecības rezultāts. Otrajā nodaļā analizēta empīriskā pētījuma norise, kurš veikts, lai pārbaudītu jauniešu mērķtiecības un sasniegumu veidošanās mijsakarības dzīves darbībā skolā. Izmantojot aptauju un intervijas pārbaudīts jauniešu mērķtiecības un sasniegumu veidošanās strukturālais modelis. Analizēti jauniešu mērķtiecības un sasniegumu veidošanās dzīves darbībā skolā subjektīvo un objektīvo kritēriju pašnovērtējuma rezultāti; analizēti sekmīgu pieaugušo cilvēku un mazāk sekmīgu cilvēku – ilgstošu bezdarbnieku - mērķtiecības un sasniegumu veidošanās dzīves darbībā skolā retrospektīva pašnovērtējuma rezultāti. Ir raksturotas būtiskas jauniešu mērķtiecības un sasniegumu veidošanās dzīves darbībā skolā mijsakarības, kā arī salīdzināti sekmīgu un mazāk sekmīgu pieaugušo cilvēku un jauniešu mērķtiecības un sasniegumu pašnovērtējuma rezultāti. Iegūtie rezultāti ļauj spriest par jauniešu – vidusskolēnu – un sekmīgu pieaugušo cilvēku mērķtiecības un sasniegumu veidošanās pozitīvu dinamiku dzīves darbībā skolā. Konstatēta dzīves darbības skolā nozīme jauniešu mērķtiecības un sasniegumu veidošanās sekmēšanā. Pierādīts, ka jauniešu mērķtiecības un sasniegumu veidošanās ir būtiski saistītas. Darba pamatteksts izklāstīts 177 lapaspusē, to ilustrē 51 attēli, 37 tabula un 17 pielikumi. Literatūras sarakstā iekļauti 300 publikāciju un avotu nosaukumi.