Teoloģijas fakultāte / Faculty of Theology
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Teoloģijas fakultāte / Faculty of Theology by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 554
Results Per Page
Sort Options
- ItemKā mācīties (senās) valodas(1988) Zeps, DainisAuthor tells about his experience of learning of some ancient languages. Author introduces a notion the road starting paradigm in order to help for a student of ancient language to start to organize his/her study tools and methods. How to exclude/understand grammar/grammarian suggestions and hints are given.
- ItemТрадиционная политическая культура островной Юго-восточной Азии(1990) Taivāns, Leons
- ItemVasarsvētku kustība Latvijā: reliģijpētnieciska analīze(2000) Tēraudkalns, Valdis
- ItemPēteris no Dusburgas. Prūsijas zemes hronika(2003) Salmiņš, Valdis"Petri de Dusburg. Chronicon Terrae Prusiae" tulkojums latviešu valodā no lietuviešu valodas
- ItemJūdaisma tradīcijas elementi Etiopijas baznīcā(Latvijas Universitāte, 2006) Ķikuste, Anna; Leitāne, Iveta; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteSavā bakalaura darbā „ Jūdaisma tradīcijas elementi Etiopijas Baznīcā” es apskatīšu atsevišķus Etiopijas Baznīcas elementus, kas ir unikāli tikai šajā kristīgajā baznīcā. Par sava darba tēzi es izvēlos apgalvojumu, ka šie elementi Etiopijas Baznīcā ir radušies jūdaisma ietekmē. Lai izvērtētu tēzi es apskatīšu literatūras avotus par šo tēmu, veikšu salīdzinājumu par atsevišķu zinātnieku pētījumiem šajā jomā, kā arī sniegšu savus secinājumus, lai apstiprinātu vai noraidītu izvirzīto tēzi. Pirmajā daļā sniedzu nelielu ieskatu Etiopijas un tās Baznīcas vēsturē, un otrajā daļā sīkāk ir raksturoti un izvērtēti atsevišķie Etiopijas Baznīcas elementi. Trešajā daļā sīkāk tiek apskatīti atsevišķu pētnieku argumenti par šo jautājumu. Nobeigumā tiek sniegti secinājumi attiecībā uz izvirzīto tēzi.
- ItemIedrošinošas vides veidošana kristīgā mācībā sākumskolā(Latvijas Universitāte, 2006) Makāne, Elita; Filipsone, Anta; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteAptaujājot skolēnus un skolotājus, esmu secinājusi, ka, lai veidotos veiksmīga skolēna un skolotāja sadarbība, neaizstājama loma ir ne tikai fiziskajai videi, bet arī psiholoģiskajai videi. Ja tas nav nodrošināts, tas nerosina skolēnus mācīties un nesekmē viņu pašizaugsmi. Psiholoģiskās vides veidošanai klasē pirmais solis ir uzticēšanās starp skolotāju un skolēnu, bet aptaujas rezultāti liecināja, ka uzticēšanās līmenis tikai 50 % gadījumos ir apstiprinošs visos gadījumos vai "bieži". Fiziskās vides veidošanai ir svarīgs ne tikai klases iekārtojums, bet pati klases telpa, ko skolotājs nevar mainīt. Klases telpu gan vizuāli var uzlabot, izmantojot bērnu darbus, uzskates līdzekļus un veiksmīgu mēbeļu izvietojumu.
- Item20. gadsimta apoloģētika un Dieva Vārds(Latvijas Universitāte, 2006) Martinsons, Mārtiņš; Cālītis, Juris; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteŠajā darbā tiek aplūkots jautājums par to, kas ir 20. gadsimta kristīgās Baznīcas apoloģētika kā arī tas, kāda ir Dieva Vārda loma apoloģētiskajā teoloģijā. Darba gaitā tiek parādīts tas, ka apoloģētika ir saistīta ar to, ko Baznīca dara apkārtējā sabiedrībā un kultūrā. Tiek aplūkots literatūrā sastopamais jēdziens “apoloģētika kā ticības aizstāvēšana”. Darba ietvaros tiek aplūkotas divas 20. gadsimtā dominējošas apoloģētiskās tradīcijas – klasiskā apoloģētika un iepriekšpieņēmumu apoloģētika. Tiek atspoguļots tas, kāda ir šo tradīciju izpratne par to, kas ir Dieva Vārds un kā tam ir jāietekmē Baznīcas apoloģētiku. Līdzās šīm divām apoloģētiskajām metodēm tiek aplūkota Karla Barta izpratne par Dieva Vārdu un apoloģētiku. Barts plašākai sabiedrībai ir pazīstams ar to, ka viņš ir kategoriski iestājies pret apoloģētiku šī vārda tradicionālajā izpratnē.
- ItemLatvijas kristīgās organizācijas 21. gs. globālajā informācijas tīklā(Latvijas Universitāte, 2006) Bērziņa, Sandra; Cālītis, Juris; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteLatvijas kristīgās organizācijas 21.gs. globālajā informācijas tīklā Mēs dzīvojam 21.gs., tehnoloģijas laikmetā, kurš ir pārpildīts ar informāciju. Tāpēc šodien jaunās tehnoloģijas nenoliedzami ir ienākušas arī draudžu darbībā un kļuvušas par vienu no sludināšanas līdzekļiem. Pētījumā apskatīšu, kā Baznīca piemērojas šim jaunajam laikmetam, cik efektīvi un kā tas maina Baznīcas vēstījumu. Izpētot Latvijas kristīgos interneta resursus ar vebometrijas metodi var secināt, ka vispasaules tīmeklis ir piesātināts arī ar latviešu kristīgajām mājaslapām. Te var atrast ne tikai lielo Baznīcu oficiālās mājaslapas, bet arī atsevišķu draudžu un kristīgo organizāciju, kā arī citas kristīga satura mājaslapas.
- Item"Ticības lēciena" jēdziens Sērena Kirkegora domāšanā(Latvijas Universitāte, 2006) Vidiņš, Viestarts; Titāns, Normunds; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteŠis darbs apskata “ticības lēciena” jēdzienu, kādu to var saskatīt Sērena Kirkegora darbos Bailes un trīsas, Filozofiskās drumslas un Noslēdzošais, nezinātniskais pēcvārds “Filozofiskajām drumslām”. Jēdziens apskatīts saistībā ar šajos darbos apskatītajām esamības sfērām – estētisko, ētisko un reliģisko. Darba gaitā arī nošķirti jēdzieni “reliģiozitāte A” un “reliģiozitāte B”, kā arī pāreja starp šīm dažādajām reliģiskajām formām. Darba gaitā cenšos pierādīt, ka jēdziens “ticības lēciens” ir attiecināms uz Kirkegora domāšanu un ir svarīgs viņa darbu izprašanai.
- ItemReliģiskie svētki un kristīgās tradīcijas klases audzinātāja stundu programmā sākumskolā(Latvijas Universitāte, 2006) Puzanova, Ina; Geikina, Laima; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteDarba nosaukums - „Reliģiskie svētki un kristīgās tradīcijas klases audzinātāja stundu programmās”, autors Ina Puzanova. Darbs sastāv no teorētiskās daļas, praktiskās daļas un pētījuma. Darbā apskatītas tēmas: 1. Audzināšanas būtība, tās vieta un loma izglītības procesā. 2. Vērtību orientācija audzināšanas procesā. 3. Audzināšanas darba programmas sākumskolā. 4. Audzināšanas programmu kopīgās tendences un trūkumi. 5. Kristīgās reliģijas kompetences veidošanas nepieciešamība un iespējas klases audzinātāja stundās. 6. Klases audzinātāja darbības organizācija, vadot klases stundas par reliģiskā satura tēmām. 7. Reliģiskā satura stundu plānojums klases audzinātāja programmā, iespējamā tematika. 8. Secinājumi. 9. Pielikums. Darba mērķis bija veikt izmaiņas klases audzinātāja programmā, ieviešot jaunas tēmas, kuras dotu sākumskolas skolēniem informāciju par reliģiskajiem svētkiem, to svinēšanu, kristīgajām tradīcijām. Savā praktiskajā darbībā, audzinot klasi un vadot klašu audzinātāju metodisko komisiju, nākas secināt, ka skolēnu interese par reliģiskajiem jautājumiem pieaug, jo īpaši par reliģisko svētku svinēšanu. Sākumskolēnu vecāki atbalsta šādu tematu iekļaušanu klases audzinātāja stundu plānojumā, par to liecina veiktās anketēšanas rezultāti. Par teorētisko bāzi izmantoju profesores A. Šponas, J. Valbes, S. Remeses, F. Kozireva, H. Postmana, angļu pedagoga M.Smārta teorētiskās atziņas, I. Koroļevas, R. Rungules, S. Sebres, I. Trapencieres pētījuma „Latvijas jaunatnes socioloģiskais portrets” materiālus, kā arī izmantoju savas divdesmit divu gadu klases audzinātāja darbā gūtas atziņas un pieredzes materiālus. Darba uzdevumi: •Noskaidrot skolēnu, skolotāju un vecāku attieksmi pret kristīgā satura tēmu iekļaušanu audzinātāja programmās; •Izveidot reliģiskā satura tēmu bloku, kuru varētu iekļaut klases audzinātāja stundu programmā. Mērķis tika sasniegts- izveidots tēmu bloks, kurš tiek iekļauts klases audzinātāja programmā. Šīs tēmas 2005./2006. mācību gadā tika aprobētas Engures vidusskolā. Izstrādātais darbs varētu kalpot kā teorētiskā un praktiskā bāze klašu audzinātājiem viņu darbā.
- ItemVecticībnieki: 17. gs. krīze Krievijas Pareizticīgajā baznīcā(Latvijas Universitāte, 2006) Taivāne, Iļana; Taivāns, Leons; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultātešīs darbs ir veltīt vecticībnieku kopienas rašanās vēsturei. Tas apskata 17. gs. Krievijas dramatisko notikumu virkni, kas kļuva par fonu baznīcas reformai, kuru gadsimta vidū īstenoja Krievijas patriarhs Nikons un atbalstīja Krievijas cars Aleksejs Romanovs. Nemieri, kas 17. gs. bija vērojami visas Krievijas sabiedrības sfēras, atspoguļojās eshatoloģiskās noskaņās, kas savukārt kļuva par pamatu tautas reakcijai uz patriarha Nikona reformu. 1666. gada koncils oficiali nosodīja pirmsreformas liturģiju un visus tās piekritējus. Vecticībnieki bija spiesti konstituēt sevi ārpus oficiālas baznīcas. Vajāšanas, kas tika vērstas pret "senās ticības" piekrītējiem, piespieda viņus meklēt jaunas mājas. Viena no valstīm, kas uzņēma pie sevis bēgļus, dodot viņiem iespēju brīvi dzīvot, stradāt un turēties pie savas ticības, bija Latvija.
- ItemSkolotāja personības radošuma ietekme uz skolēnu sasniegumiem kristīgās mācības ietvaros 1. klasē(Latvijas Universitāte, 2006) Krauze, Liene; Līdums, Gatis; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultātePiedāvātais kvalifikācijas darbs ar tajā iekļauto pētījumu sniedz ieskatu par skolotāju radošuma un skolēnu sasniegumu mijiedarbību pedagoģiskā procesa ietvaros. Ar nolūku diagnosticēt skolotāju personības kreatīvās īpašības apkopotas vairākas psiholoģiskās un pedagoģiskās teorijas – par skolēnu vecuma posmu dalījumu un attīstību gan kognitīvā, gan reliģiskās domāšanas un ticības līmenī; par radošumu, tā jēdzienu un nozīmi; par psiholoģiskajos un pedagoģiskajos pētījumos pielietotajām metodēm. Uz to pamata izstrādāti atbilstoši radošuma kritēriji. Balstoties izvirzītajos kritērijos un aplūkotajās metodēs izveidota anketa, ar kuras palīdzību noteiktas izvēlēto pedagogu radošas personības iezīmes. Šo iezīmju kopums salīdzināts ar skolēnu sasniegumiem, ko nosaka pētījumam izvēlētais pārbaudes darbs. Pētījuma īstenošanā piedalījās 27 nejauši izvēlēti respondenti, 3 skolotājas un 24 skolēni no dažādu Latvijas pilsētu rajonu skolām. Visi skolēni 1. klasē apgūst kristīgo mācību. Kvalifikācijas darbs sastāv no trim nodaļām un 7 apakšnodaļām, ir 45 lappuses garš, ietver 10 tabulas un 6 attēlus.
- ItemDiskurss par bērnu evaņģēlijos(Latvijas Universitāte, 2006) Šlihta, Kaspars; Kokins, Ralfs; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteBakalaura darba nosaukums ir Diskurss par bērnu evaņģēlijos. Darbā parādīts, ka Jēzus ar savu rīcību un vārdiem izprovocē un demonstrē pilnīgi citādāku attieksmi pret bērnu, nekā to vērojam pie Jēzus mācekļiem un Jēzus laika hellēniskajā un jūdu sabiedrībā. Darbs sastāv no ievada, trim daļām, īsa vispārīga apskata par bērniem evaņģēlijos un praktiskiem secinājumiem, kas izriet no tēzes, kā arī nobeiguma. Darbā izmantota ekseģētiskā analīze un apskatītas Mk.10,13-16 un Mt.18,1-5 rakstu vietas. Darbā iekļauts arī ekskurss Jēzus laika hellēnistiskās un jūdu sabiedrības uzskatos par bērnu. Katra no rakstu vietām tiek analizēta pēc noteiktiem soļiem: perikopes vietas evaņģēlijā, kritiskā aparāta, galvenajiem jēgas nesējiem, paralēlēm, avotiem, stila analīzes. Interpretācija ir pēdējais ekseģētiskās analīzes solis. Darba apjoms – 56 lpp.
- ItemSavstarpējās cieņas audzināšana krsitīgās mācības stundās(Latvijas Universitāte, 2006) Grinberga, Gunta; Geikina, Laima; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteKopsavilkums: Diplomdarba pētnieciskais virziens ir saistīts ar savstarpējās cieņas audzināšanas iespējām kristīgās mācības stundās mācību un audzināšanas procesā. Darba mērķis: Analizēt holistiskas, teoloģiski pedagoģiskas audzināšanas iespējas mācību un audzināšanas procesā sākumskolas skolēnu, savstarpējā cieņā balstītu attiecību, veidošanā. Secinājumi: Mācot kristīgo mācību Bībelē pamatoti, atbilstoši vecumposmam, tiek sekmēta skolēnu savstarpējās cieņas audzināšana, tad, ja tiek ievērotas sākumskolas skolēnu attīstības īpatnība, pielietota individuālpsiholoģijā balstīta morālās audzināšanas metode, kura palīdz bērniem labāk ieaudzināt demokrātiskās vērtības un sagatavot viņus dzīvei daudzvalodīgā un multikulturālā Eiropā, un veicina savstarpējās cieņas audzināšanu mācību un audzināšanas procesā.
- ItemKristīgie uzskati par toleranci mūsdienās(Latvijas Universitāte, 2006) Ikaunieks, Andris; Titāns, Normunds; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteMaģistra darba „Kristīgie uzskati par toleranci mūsdienās” mērķis ir meklēt iespējamās atbildes tam, kā mūsdienās izplatītais aicinājums uz toleranci būtu jāsaprot kristīgās draudzes kontekstā. Tiek pētīts, uz kādiem pamatiem varētu balstīties kristīgā tolerance un kādām būtu jābūt tās robežām. Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, ir izvirzīti trīs pamatuzdevumi, kas arī atbilst darba dalījumam trīs daļās. Darba pirmajā daļā tiek pētīts pats tolerances jēdziens. Vārda etimoloģijas un semantikas izpētei seko pievēršanās tolerancei jau reliģiskā kontekstā kā arī jautājumi par tolerances robežām un ar to saistītajām problēmām. Otrajā darba daļā tiek aplūkota tolerances idejas attīstības vēsture kristietībā un Rietumu kultūrā. Pētījums noslēdzas ar pievēršanos situācijai mūsdienās un iespējamiem kristīgās tolerances modeļiem. Tiek meklēta atbilde tam, vai kristīgie uzskati par toleranci atbilst modernajiem sekulārajiem priekšstatiem par toleranci.
- ItemJezuītu izglītības principu salīdzinājums ar kristīgās mācības standartu Latvijā(Latvijas Universitāte, 2006) Romančuka, Arta; Filipsone, Anta; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultātePētījuma „Jezuītu izglītības principu salīdzinājums ar kristīgās mācības standartu Latvijā” mērķis bija salīdzināt jezuītu izglītības principus ar kristīgās mācības koncepciju Latvijā. Pētījumā aplūkota jezuītu izglītības vēsturiskā attīstība, analizēts jezuītu izglītības pamatdokuments „Ratio Studiorum” un tā saistība ar Ignācija Lojolas „Garīgajiem vingrinājumiem”, apskatīta jezuītu izglītība mūsdienās un tās jaunais dokuments „Jēzus Sadraudzības izglītības raksturojums”. Jezuītu izglītības principi salīdzināti ar Latvijas pamatizglītības, ietverot arī kristīgo mācību, principiem, mērķiem un uzdevumiem. Darba gaitā veikti secinājumi, ka jezuītu izglītības un Latvijas pamatizglītības principi ir savietojami, tādēļ ierosināts jezuītu ieguldījumu izglītības attīstībā praktiski pielietot arī Latvijas izglītības sistēmā.
- ItemDvēseles kopšana Austrumu pareizticībā(Latvijas Universitāte, 2006) Vizla, Edmunds; Līdums, Gatis; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteŠis darbs piedāvā iespēju ielūkoties Austrumu pareizticīgās baznīcas dvēseles kopšanas un pastorālās padomdošanas tradīcijā. Mūsdienu Rietumu zinātnieki un teologi vēl ir maz pētījuši šo savdabīgo tradīciju, kas spēj sniegt jaunu atklājumu iespējas pastorālās padomdošanas un dvēseles kopšanas praksē. Mums uzreiz nākas norādīt uz atšķirībām, kādas pastāv abās tradīcijās lietojot noteiktas metodes, taču pastāv arī daži kopēji elementi, piemēram , mūsdienu Rietumu pastorālo padomdevēju un teologu ieskati par baznīcas lomas un garīgās dzīves attīstības nozīmi dvēseles kopšanā. Austrumu pareizticīgā baznīca savās neizmērojamajās garīguma dzīles glabā daudzus vēl neredzētus dārgumus. Šis nelielais darbs atklāj tikai mazu daļu no tiem, cerībā radīt interesi tālākām studijām un pētniecībai šajā laukā.
- ItemVīna nozīme Jāņa evaņģēlijā 2:1-11(Latvijas Universitāte, 2006) Šveimrause, Baiba; Kokins, Ralfs; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteŠajā bakalaura darbā tiek apskatīta Jņ2:1-11. Darba gaitā autors cenšas pamatot izvirzīt tēzi: „Tāpat kā ūdens tika pārvērsts vīnā, Jānis parāda, ka Jēzus spēj mainīt mūsu attiecības ar Dievu”. Darbs tiek sadalīts divās daļās. Pirmajā tiek apskatītas eksegētiskās problēmas un kritiskie jautājumi, tādi kā „trešās dienas” nozīme, Jēzus mātes vieta šajā stāstā, stundu skaidrojums, ūdens trauku nozīme u.c. Otrajā daļā tiek apskatīti šķīstīšanās simboliskā nozīme, ūdens uz tā nozīme jūdu sabiedrībā, Vīna nozīme Vecajā un Jaunajā Derībā, kā arī „zīmju” lietojums Jāņa evaņģēlijā. Autors secina, ka cilvēka un Dieva attiecības Vecajā Derībā liela lomai ir rituāliem, ko Jēzus atceļ sevišķi šķīstīšanās ūdeni pārvēršot vīnā, tādejādi padarot vīnu par svarīgu simbolu.
- ItemLuterāņu un Pareizticīgās baznīcas 16. gs. dialogs(Latvijas Universitāte, 2006) Sprance, Zane; Uļģis, Juris; Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteŠis darbs strukturāli veidots no divām daļām. Pirmā aplūko 16.gs. notikušo dialogu starp Pareizticīgo un Luterisko Baznīcu. Dialogs pēc būtības ir iedalāms trijos posmos. ņPirmais posms aizsākās, kad Konstantinopoles patriarhs Joasafs II 1559.gadā sūtīja savu vēstnieku Demetriosu izziņas braucienā uz Vāciju. Vāciešu puses atbildes reakcija izpaudās Filipa Melanhtona vēstules veidā, turklāt tai tika pievienots Augsburgas ticības apliecības tulkojums grieķu valodā. Patriarha atbilde līdz vāciešiem nenonāca. ņOtrajā posmā risinājās Konstantinopoles patriarha Jeremija II un Tībingenas Universitātes teologu korespondence, kur vairākās vēstulēs tika iztirzātas abu mācību pamatnostādnes, rodot iespēju saskatīt līdzīgo un atšķirīgo abās minētajās tradīcijās. ņTrešais posms atspoguļo patriarha Kirila Lukarisa pretrunīgo darbību un centienus pareizticīgajā mācībā ieviest protestantiskajai mācībai raksturīgas novitātes. Otrā daļa veic teoloģisko analīzi diviem, no Jeremija II un Tībingenas teologu korespondences izrietošiem punktiem – taisnošanas mācībai, kurā nav rasta vienprātība, un Trinitātes izpratnei, par ko abām tradīcijām domstarpību nav. Cauri visam darbam vijas jautājums par abu tradīciju tuvināšanās nozīmi 16.gs. un iespējamību mūsdienās, mēģinot saprast līdzīgo un atšķirīgo pareizticībā un luterismā.