Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
Permanent URI for this collection
IEROBEŽOTAS PIEKĻUVES KOLEKCIJA. PILNTEKSTS PIEEJAMS LU STUDENTIEM U.C. PERSONĀLAM.
Browse
Browsing Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses by Author "Ābeļkalns, Ilvis"
Now showing 1 - 20 of 64
Results Per Page
Sort Options
- Item9. klases vecumposma sirdsdarbības atjaunošanās sporta stundās(Latvijas Universitāte, 2022) Dmitruka, Karīna; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteDiplomdarba mērķis ir pētīt un analizēt 9. klases vecumposma sirdsdarbības atjaunošanos sporta stundās. Darba ietvaros padziļināti tiek pētīta vispārējās fiziskā sagatavotības, slodzes, noguruma un atjaunošanās jēdziens, slodzes mērīšana un treniņu veidi, kā arī 9. klases vecumposma attīstības raksturojums un analizēts un salīdzināts jaunais sporta un veselības mācības standarts ar veco standartu. Lai atbildētu uz diplomdarba autores izvirzīto hipotēzi, sporta un veselības mācības stundās skolēniem tiek veicināta vispārējā fiziskā sagatavotība, tā rezultātā skolēnu sirdsdarbības pulss spēj atjaunoties starp uzdevumiem, tiek veikts garenvirziena pētījums pēc diplomdarba autores izvirzītajiem kritērijiem un sporta pedagogu nozares ekspertu viedokļu analīze. Pamatojoties uz garenvirziena pētījuma un ekspertu viedokļu analīzes iegūtajiem datiem, autore secina, ka sporta un veselības mācības stundas veicina skolēnu sirdsdarbības pulsa atjaunošanos, tā rezultātā arī tiek veicināta skolēnu vispārējā fiziskā sagatavotība, un to ir iespējams vairāk veicināt, iesaistot vispārēji attīstošus vingrinājumu kompleksus sporta un veselības mācības stundās.
- ItemĀrpusnodarbību sporta darba ietekme uz jauniešu un studentu fizisko sagatavotību LU Veselības un Rehabilitācijas centrā.(Latvijas Universitāte, 2006) Kļimovs, Vadims; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte. Atslēgvārdi: Ārpusnodarbību darbs, Veselības un rehabilitācijas centrs, biedrība ”Universitātes Sports”, atveseļošanās, relaksācija, sauna, solārijs, masāža, ūdens procedūras. Maģistra darba tēma: Ārpusnodarbību sporta darba ietekme uz jauniešu un studentu fizisko sagatavotību Latvijas Universitātes Veselības un rehabilitācijas centrā. Darba mērķis: pamatojoties uz teorētisko analīzi, pedagoģiskā izmēģinājuma darbību, izpētīt ārpusnodarbību darba ietekmi uz jauniešu un studentu fizisko sagatavotību Latvijas Universitates Veselības un rehabilitācijas centrā. Maģistra darbā ir 80 lpp., 20 attēlas, 8 tabulas, 5 pielikumi. Darbs sastāv no ievada, teorētiskās un eksperimentāli praktiskās daļas. Teorētiskajā daļā autors analizē literatūru par ārpusnodarbību darba būtību, ārpusnodarbību darbu sportā, sporta ietekmi uz jaunieša un studenta organismu, ārpusnodarbību darba nozīmi. Eksperimentāli praktiskajā daļā veikts darbā izmantoto pētījumu metožu apraksts, pētījumu rezultātu apkopošana un analīze. Lai sasniegtu darba mērķi, tika izvirzīti sekojoši uzdevumi: -teorētiski analizēt speciālo literatūru par sporta ietekmi uz jauniešu organismu; -noskaidrot studentu intereses un velmes; -izpētīt ārpusnodarbību darba organizēšanas iespējas un formas Latvijas Universitātes Veselības un rehabilitācijas centrā; -salīdzināt fizisko sagatavotību studentiem kuri nenodarbojas un kuri nodarbojas ar sportu Latvijas Universitātes Veselības un rehabilitācijas centrā; -izstrādat ieteikumus sekmīgai ārpusnodarbību darba organizēšanai Latvijas Universitātes Veselības un rehabilitācijas centrā. Lai izvērtētu ārpusnodarbību darba lietderību, tika organizēta anketēšana – 1. un 4. kursa studentiem, lai salīdzinātu, kā mainās intereses un vajadzības. Arī izanalizēts apmeklējošo Latvijas Universitātes Veselības un rehabilitācijas centra studentu veselības stāvoklis uz doto laiku, kuriem bija piedāvāti dažādi atveseļošanas pasākumi. Tika salīdzinātas divu pamatīpašību fiziskās sagatavotības – spēka un izturības - rezultāti 1. kursā un attiecīgi pēc diviem gadiem to pašu studentu rezultāti 3. kursā, lai salīdzinātu, kā mainījušies rādītāji, ņemot vērā to, ka viena grupa studentu, sākot ar 1. kursu, nodarbojās ārpusnodarbību laikā Latvijas Universitātes Veselības un rehabilitācijas centrā, bet otra nenodarbojās. Darba gaita, pārbaudot izvirzīto hipotēzi, tika pierādīts, ka, ja studenti un jaunieši regulāri nodarbojas Latvijas Universitātes Veselības un rehabilitacijas centra zālēs, izmanto piedāvātās atveseļošanās un relaksējošas programmas un piedalās ārpusnodarbību sporta pasākumos, tad viņu fiziskā sagatavotība ir sekmīga. Darbā ir izstrādātas rekomendācijas Latvijas Republikas Izglītības Ministrijai, LU vadībai, LU Pedagoģijas un psiholoģijas fakultātes vadībai un LU Sporta centra vadībai un mācībspēkiem.
- ItemAtlētikas vingrojumu izmantošana vieglatlētikas nodarbību procesā pusaudžu vecumposmā.(Latvijas Universitāte, 2008) Barauska, Iveta; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteDiplomdarba tēma: Atlētiskās vingrošanas izmantošana ārpusstundu vieglatlētikas nodarbību procesā pusaudžu vecumposmā. Darba mērķis: Noskaidrot, kā ārpusstundu vieglatlētikas nodarbību procesā iekļautais vingrinājumu komplekss trenažieru zālē ietekmē rezultātus spēka vingrinājumos 13 – 14 gadus vecu skolēnu grupā. Darbs sastāv no ievada, teorētiskās un praktiski pētnieciskās daļas. Teorētiskajā daļā analizēta literatūra par ārpusstundu darba būtību, ārpusstundu darbu sportā, pusaudžu fizioloģiskajām un psiholoģiskajām īpatnībām, vieglatlētiku un fizisko īpašību kopumu tajā, atlētisko vingrošanu kā spēka attīstīšanas veidu un šajā procesā izmantotajām metodēm, līdzekļiem, kā arī spēka treniņa īpatnībām pusaudžiem. Praktiski pētnieciskajā daļā veikts darbā izmantoto pētījumu metožu apraksts, pētījumu rezultātu apkopošana un analīze. Darba gaitā, pārbaudot izvirzīto hipotēzi, tā neapstiprinājās, jo, ārpusstundu vieglatlētikas nodarbību procesā regulāri iekļaujot vingrinājumus trenažieru zālē, audzēkņu rezultāti spēka vingrinājumos vieglatlētikā neuzlabojās ievērojami vairāk nekā audzēkņiem, kuri vingrinājumus trenažieru zālē neveica. Atslēgvārdi: ārpusstundu vieglatlētikas nodarbības, pusaudži, fiziskās īpašības, atlētiskā vingrošana.
- ItemĀtrspēka attīstīšana futbolistiem sacensību periodā(Latvijas Universitāte, 2022) Sveķis, Klāvs; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteKvalifikācijas darbs: Ātrspēka attīstīšana futbolistiem sacensību periodā. Darba mērķis: Uzlabot ātrspēka īpašības futbolistiem sacensību periodā, pielietojot izstrādāto vingrinājumu kopu. Kvalifikācijas darba izstrādē veikta literatūras analīze, kuras laikā apskatīta zinātniskā un akadēmiskā literatūra, interneta vidē pieejamie informācijas avoti un datubāzes par ātrspēka attīstīšanu futbolistiem sacensību periodā. Pētnieciskajā daļā veikta futbolistu ātrspēka izpausmju testēšana pirms un pēc vingrinājumu kopas izmantošanas 10 nedēļu garumā, pēc kā secināts, ka skrējienu un lēcienu vingrojumi uzlabo futbolistu ātrspēka īpašības. Darba apjoms: 56 lappuses, kas ietver 17 attēlus, 4 tabulas, 46 literatūras avotus, 1 pielikumu.
- ItemĀtruma īpašību attīstīšana futbolistiem 9-11 gadu vecumā(Latvijas Universitāte, 2022) Fiņķis, Aivis; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteKvalifikācijas darba nosaukums: “ Ātruma īpašību attīstīšana futbolistiem 9-11 gadu vecumā”. Sporta spēles mūsdienās prasa no spēlētājiem ne tikai augstu tehnisko, taktisko un psiholoģisko sagatavotību, bet arī izcilu fiziskās sagatavotības līmeni. Futbols nav izņēmums – ātruma, spēka, izturības, koordinācijas, lokanības īpašībām jābūt augstā līmenī. Tieši ātruma īpašību attīstīšana ir svarīgs faktors vispusīgās fiziskās sagatavošanas procesā. Darba autors analizējot teorētisko bāzi un praksē strādājot ar 9-11 gadu vecumoposma futbolistiem, izstrādāja vingrinājumu kopumu ārtruma īpašību attīstīšanai, ko pielietoja treniņprocesā, testēja futbolistus un veica analīzi. Kvalifikācijas darba autors secina, ka pēc vingrinājumu kopas ātruma īpašību attīstīšanai, iekļaušanas treniņprocesā, uzlabojas ātruma īpašību rezultāti. Atslēgas vārdi: futbols, ātruma attīstīšana, pusaudžu vecumposms
- ItemAugstas klases sportistu mācību organizēšanas iespējas vidējās profesionālajās iestādēs(Latvijas Universitāte, 2015) Onužāne-Saliņa, Madara; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātePētījuma tēma: Augstas klases sportistu mācību organizēšanas iespējas vidējās profesionālajās iestādēs. Pētījuma mērķis: izpētīt kādas ir augstas klases sportistu mācību organizēšanas iespējas vidējās profesionālajās izglītības iestādēs. Pētījuma uzdevumi saistījās ar vidējo profesionālo izglītības iestāžu darba organizēšanas izpēti, lai noskaidrotu vai tās ir piemērotas augstas klases sportistiem. Pētījuma rezultāti parādīja, ka vidējās profesionālās izglītības iestādēs ir labvēlīgāka vide augstas klases sportistiem, kas vēlas apvienot mācības ar sportošanu. Iestādes vadītāja uzdevums ir nodrošināt iespēju saņemt individuālas konsultācijas, tādā veidā veicinot jauniešu vispārējo attīstību un skolas prestižu. Atslēgas vārdi: vidējās profesionālās izglītības iestādes, augstas klases sportisti, organizēšana,izglītības iestādes vadītājs.
- ItemBasketbola dribla ātruma izpausmju formu un tehniskā izpildījuma izmaiņas 6-12 gadus veciem bērniem(Latvijas Universitāte, 2022) Ludborža, Līga; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteL.Ludboržas Kvalifikācijas darbs “Basketbola dribla ātruma izpausmju formu un tehniskā izpildījuma izmaiņas 6-12 gadus veciem bērniem” ir izstrādāts ar mērķi pētīt un analizēt dribla ātruma izpausmju formu un kvalitātes izmaiņas 6-12 gadus veciem basketbolistiem, veicot papildus uzdevumu ar driblu uz vietas, pirms vai pēc treniņnodarbības galvenās daļas. Darbs sastāv no ievada, teorētiskās un praktiski pētnieciskās daļas. Teorētiskajā daļā ir analizēta teorija par basketbola spēles tehnikas paņēmienu daudzveidību un to pielietošanu spēlē. Kā arī analizēts 6-12 gadus vecu basketbolistu, psiholoģiski fizioloģiskais vecumposmu raksturojums. Praktiski pētnieciskajā daļā veikts pētījums ar kontroles uzdevumiem, 6-12 gadus veciem sporta skolas audzēkņiem, apkopota un analizēta iegūtā informācija. Darba gaitā izvirzītā hipotēze apstiprinājās, treniņa procesā pielietojot statiskā dribla elementus ir iespējams uzlabot dribla tehnisko izpildījumu un tā ātrumā izpausmju formas.
- ItemBasketbola spēles elementi priekšmetu pārvietošanas prasmju pilnveidē 4. klašu skolēniem(Latvijas Universitāte, 2022) Ozolinkevičs, Marts Ričards; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteDiplomdarbs “Basketbola spēles elementi priekšmetu pārvietošanas prasmju pilnveidē 4.klases skolēniem”, tika izstrādāts, lai noskaidrotu vai ar basketbola spēles vingrinājumiem var veiksmīgi pilnveidot priekšmetu pārvietošanas prasmes 4.klasē jaunajā “Sports un veselība” mācību priekšmeta standartā. Diplomdarba teorētiskā daļa sastāv no trīs nodaļām – “Sports un veselība”, “4. klases vecumposma raksturojums” un “Basketbola spēles elementi”. Pirmajā nodaļā tiek apskatīta mācību priekšmeta “Sports un veselība” programmas standarts. Otrajā nodaļā tiek analizētas 4.klašu skolēnu vecumposma raksturīgākās gan fizioloģiskās, gan psiholoģiskās iezīmes. Trešajā nodaļā tiek aprakstīti galvenie pieci basketbola elementi un to vingrinājumi. Diplomdarba praktiskā daļa sastāv no pētījuma metodoloģijas izklāsta un basketbola vingrinājumu izstrādes, ar to aprobāciju praksē. Tam seko jauno skolēnu prasmju izvērtēšana ar pedagoģisko novērojumu un ekspertu viedokļiem. Bet noslēgumā tiek apkopoti svarīgākie secinājumi.
- ItemBumbas kontrole un pretinieku apvešana treniņspēlēs U15 vecuma grupas futbolistiem(Latvijas Universitāte, 2021) Babris, Miks; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteKvalifikācijas darbs “Bumbas kontrole un pretinieku apvešana treniņspēlēs U15 vecuma grupas futbolistiem”. Kvalifikācijas darba mērķis: Izpētīt U15 (2006.gadā dzimušie un jaunāki) vecuma grupas futbolistu prasmi un talantu apvest pretinieku, mēģināt veikt dažādas māņu kustības treniņspēlēs, vērot gan fizisko, gan psiholoģisko spēju mijiedarbību un apkopot datus, vai ir bijis progress spēlētāju mēģinājumos veiksmīgi apvest pretinieku. Darba autors pētīja spēlētāju tehnisko un psiholoģisko sagatavotību apvest pretspēlētājus 10 treniņspēļu ilgumā. Darba autors pēc 2 nedēļu ilga pētījuma ar U15 vecuma grupu, ir izsecinājis, ka futbolistiem veiksmīgie apspēlēšanas mēģinājumi attiecībā pret apspēlēšanas mēģinājumu reizēm ir pasliktinājies. Darba apjoms: 41 lappuse, un tas ietver 11 attēlus, 2 tabulas, 17 literatūras avotus, 1 pielikumu.
- ItemBumbas pieņemšana 10 gadus veciem zēniem spēles laikā(Latvijas Universitāte, 2022) Freimanis, Gints; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteDarba tēma: „Bumbas pieņemšana 10 gadus veciem zēniem spēles laikā”. Darba mērķis: Izpētīt bumbas pieņemšanas apguvi ar pēdas iekšmalu futbola spēlē un aprobēt autora izstrādāto metodisko sistēmu 10 gadus veciem zēniem. Darbs sastāv no divām daļām. Darba teorētiskajā daļā aplūkota pētījumam nepieciešamā teorētiskā literatūra un avoti par bumbas pieņemšanas mācību metodiku Vācijas un Latvijas futbola sistēmās, kā arī 10 gadus vecu bērnu raksturojums. Praktiskajā daļā aplūkots autora izstrādātais metodiskais materiāls “Bumbas pieņemšana 10 gadus veciem zēniem”, kā arī veikts pētījums par šo autora izstrādāto metodisko materiālu. Pētījuma rezultāti liecina, ka autora izvēlētā metodika materiālā “Bumbas pieņemšana 10 gadus veciem zēniem” dod pozitīvus rezultātus, jo izmantojot šo metodisko materiālu bērnu rezultāti kopumā uzlabojās. Atslēgas vārdi: futbola nodarbības, bumba pieņemšana, bērni.
- ItemDarba vides ietekme uz sākumskolas pedagogu darbu(Latvijas Universitāte, 2021) Apše, Santa; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteMaģistra darba tēma ir “Darba vides ietekme uz sākumskolas pedagogu darbu”. Darba mērķis ir noskaidrot kādi darba vides riska faktori ietekmē sākumskolas pedagoga darbu un izstrādāt ieteikumus darba vides riska faktoru mazināšanai iestādē. Darba teorētiskajā daļā analizēti teorētiskie pētījumi un citi literatūras avoti par darba vidi, to ietekmējošajiem faktoriem. Pētīts kā konkrētie darba vides riska faktori ietekmē pedagogu darbu iestādē. Praktiskajā daļā tikai veikts pētījums, lai noskaidrotu pedagogu viedokli par darba vidi. Ar anketēšanas palīdzību tika noskaidrots vecāku viedoklis par sākumskolas pedagogu darba kvalitāti. Pētījuma ietvaros tika intervēts skolas psihologs, lai noskaidrotu ar kādām grūtībām darba vidē sākumskolas pedagogam nākas saskarties. Lai izprastu pedagoga darba vidi iestādē, tika analizēts Rīgas X vidusskolas darba vides riska faktoru novērtējums. Maģistra darba apjoms bez pielikumiem ir 64 lpp., 62 literatūras avoti un 4 pielikumi.
- ItemDuālās karjeras nozīme Vidzemes reģiona sporta skolu attīstībā(Latvijas Universitāte, 2018) Parandjuks, Rihards; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteMaģistra darba tēma – Duālās karjeras nozīme Vidzemes reģiona sportu skolu attīstībā. Darba mērķis – Pētīt un analizēt duālās karjeras ietekmi uz Vidzemes reģiona sporta skolu pilnveidi, kā arī izveidot sadarbības līgumus starp sporta skolām uz mācību iestādēm. Darbs sastāv no ievada, teorētiskās daļas, praktiski pētnieciskās daļas, secinājumiem un rezultātu analīzes. Maģistra darba autors teorētiskajā daļā pētīja un analizēja Latvijas sporta izglītības sistēmu un duālās karjeras piemērus citās valstīs. Praktiski pētnieciskajā daļā tika anketēti 9 lielāko Vidzemes sporta skolu direktori, kā arī 73 sportisti, kas trenējas kādā no pētījumā iesaistītajām sporta skolām. Noslēguma daļā izdarīti secinājumi par iegūtajiem datiem. Duālā karjera Latvijas izglītības sistēmā ir daļēji funkcionējoša.
- ItemEksplozīvā spēka attīstība U16-U17 basketbolistiem(Latvijas Universitāte, 2022) Kloppe, Elāns; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteKvalifikācijas darba tēma ir “Eksplozīvā spēka attīstība U16-U17 basketbolistiem”. Papildus veicot pietupienus ar svaru stieni uz muguras un svaru stieņa vilkmi no zemes, uzlabosies ne tikai lēcienu attīstība, bet arī jauniešu pārliecība pašiem par sevi, kas veicinās lielāku motivāciju un gandarījumu trenēties, jo šajā vecumā ir būtiski katram jaunietim nezaudēt pārliecību pār savām spējām. Lēciens tiek uzskatīts par viens no būtiskākajiem tehnikas elementu basketbolā. Kvalifikācijas darba mērķis pētīt un analizēt U16-U17 basketbolistu eksplozīvā spēka attīstības ietekmi uz lēcienu dinamiku. Pētījuma gaitā tika veikts eksperiments, kā uzlabosies lēcienu attīstība U16-U17 basketbolistiem trenējot pietupienus ar svaru stieni uz muguras un svaru stieņu vilkmi no zemes. Pētījumā piedalījās 5 audzēkņi kontrolgrupā un 5 audzēkņi eksperimentālajā grupā. Pētījuma rezultātā darba autors secina, ka eksperimentālās grupas rezultāti vertikālajam lēcienam no vietas uzlabojās par 6 cm, kā arī vertikālais lēciens no ieskrējiena uzlabojās par 6 cm, bet kontrolgrupas vertikālais lēciens no vietas uzlabojās par 2 cm, kā arī vertikālais lēciens ar ieskrējienu uzlabojās par 2 cm. Atslēgas vārdi: vertikālais lēciens, pietupieni, svaru stieņu vilkme no zemes, eksplozīvais spēks, 16-17 gadus veci pusaudži, muskuļu spēks.
- ItemFiziskās aktivitātes ietekme uz 3-4 gadīgu bērnu attīstību(Latvijas Universitāte, 2021) Auziņa, Valērija; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteKvalifikācijas darba tēma ir „Fiziskās aktivitātes ietekme uz 3-4 gadīgu bērnu attīstību”. Kvalifikācijas darba izstrādes procesā autore padziļināti pēta „fiziskās aktivitātes” jēdzienu, to nozīmi un ietekmi uz 3 – 4 gadīgu bērnu attīstību. Veselības līmenis ir būtisks noteicējs cilvēka turpmākajai dzīvei. Attīstoties viņa sportiskajām prasmēm, attīstās arī viņa iemaņas un sajūtas, kas veicina labāku bērna labsajūtu. Apkopojot iegūtus rezultātus, ir redzama pozitīva dinamika attiecībā uz bērna fizisko attīstību, ko apstiprina novērošanā un aptaujā iegūtie dati. Darbā analizētā problēma ir nepietiekams fiziksko aktivitāšu daudzums un tad iestājas tajā paredzētās sekas – veselības traucējumi. Darba mērķis ir pētīt fiziskās aktivitātes ietekmi uz bērnu fizisko attīstību 3-4. gados. Darba apjoms: darbs sastāv no 44 lapaspusēm - ievada, 2 nodaļām, 7 apakšnodaļām, secinājumiem, izmantotās literatūras saraksta un pielikuma. 10 tabulas, 9 attēli un 4 pielikumi. Atslēgvārdi: fiziskās aktivitātes, 3-4.gadus veci bērni, bērnu attīstība, fiziskās aktivitātes ietekme.
- ItemFiziskās aktivitātes kā skolēnu veselīga dzīvesveida pamatnosacījums un sporta skolotāja loma tā nodrošināšanā(Latvijas Universitāte, 2021) Mālmanis, Rihards; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteDiplomdarba tēma – “Fiziskās aktivitātes kā pamatnosacījums skolēnu veselīgam dzīvesveidam un sporta skolotāja loma tā nodrošināšanā”. Darba mērķis: Izmantojot pieejamos informācijas avotus un aptauju, veikt izpēti par fiziskajām aktivitātēm skolēniem un izveidot algoritmu ikdienas fizisko aktivitāšu veicināšanai, kuru varētu izmantot praktiskajā darbā, strādājot par sporta skolotāju. Darbs sastāv no ievada, teorētiskās daļas, pētnieciskās daļas un noslēguma daļas. Teorētiskajā daļā tika pētīta situācija saistībā ar fiziskajām aktivitātēm Latvijā, skolēnu fizisko aktivitāšu veicināšanas politika Eiropā un Latvijā, sporta skolotāja loma mācību procesā jaunajā izglītības modelī, kā arī fizisko aktivitāšu un mazkustīga dzīvesveida ietekme uz skolēnu veselību. Pētnieciskajā daļā tika anketēti 98 septīto klašu skolēni no četrām Latvijas skolām, lai iegūtu informāciju, vai skolēni zināšanas par veselīgu dzīvesveidu izmanto dzīvē, un lai noskaidrotu viņu viedokli par sporta stundām skolā. Noslēguma daļā izdarīti secinājumi par iegūtajiem datiem. Skolēnu zināšanas par veselīgu dzīvesveidu nenodrošina veselīga dzīvesveida paradumu praktizēšanu ikdienā. Neskatoties uz to, ka skolēni apmeklē ārpusskolas sporta un deju nodarbības, fiziskajām aktivitātēm veltītais laiks ikdienā daļai skolēnu ir nepietiekams.
- ItemFiziskās sagatavotības nozīme skolēnu intelektuālajā izaugsmē.(Latvijas Universitāte, 2006) Mihailovs, Arturs; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteAtslēgvārdi: fiziskā sagatavotība, intelektuālā izaugsme, fiziskās īpašības, IQ līmenis Diplomdarba tēma: Fiziskās sagatavotības nozīme skolēnu intelektuālajā izaugsmē. Darba mērķis: noskaidrot, vai ar fiziskās slodzes palielināšanos pieaug arī skolēnu intelekts un vērtējumi mācību priekšmetos. Darbs sastāv no ievada, teorētiski pētnieciskās daļas un praktiski pētnieciskās daļas. Teorētiskajā daļā analizēta literatūra par vispārējo fizisko sagatavotību, fiziskām īpašībām, pusaudžu pedagoģiski psiholoģisko raksturojumu, intelektu un vecumposmu īpatnībām. Praktiski pētnieciskajā daļā veikts darbā izmantoto pētījumu metožu apraksts, pētījumu rezultātu apkopošana un analīze. Lai sasniegtu darba mērķi, tika izvirzīti sekojoši darba uzdevumi: 1)Analizēt speciālo literatūru. 2)veikt intelekta testēšanu un atzīmju (sportā, latviešu valodā un literatūrā, krievu valodā, angļu valodā, algebrā, ģeometrijā, vēsturē, biznesa pamatos, ģeogrāfijā, bioloģijā un ķīmijā) apkopošanu; 3)analizēt un salīdzināt iegūtus rezultātus. Lai izvērtētu fiziskās sagatavotības nozīmi skolēnu intelektuālajā izaugsmē, tika organizēta IQ testēšana, sporta un mācību priekšmetu (latviešu valodas un literatūras, krievu valodas, angļu valodas, algebras, ģeometrijas, vēstures, biznesa pamatu, ģeogrāfijas, bioloģijas un ķīmijas) atzīmju apkopošana. Darba praktiski pētnieciskajā daļā tika salīdzināti un analizēti visi testēšanas un apkopošanas rezultāti. Darba gaitā, pārbaudot izvirzīto hipotēzi, tika pierādīts, ka uzlabojoties fiziskai sagatavotībai, uzlabojas arī skolēnu intelekts.
- ItemFizisko aktivitāšu ietekme uz 8. klases skolēnu sekmēm attālinātajā mācību procesā(Latvijas Universitāte, 2022) Simanovičs, Elvis; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteDiplomdarba tēma: „Fizisko aktivitāšu ietekme uz 8. klases skolēnu sekmēm attālinātajā mācību procesā”. Tēmas aktualitāte: Covid-19 pandēmijai kļūstot par ikdienu, skolēni spiesti mācīties attālināti un skolas solos uz palikšanu pavisam nevar cerēt. Mācoties no mājām samazinās ikdienas neplānotās fiziskās aktivitātes un plānotās - sporta treniņi ir mazāk vai daļēji liegti un sporta stundas norisinās pie datora ekrāniem, kas neapšaubāmi sniedz negatīvu efektu mācību sekmēm un skolēna fiziskajai veselībai. Darbs sastāv trīs teorētiskajām daļām un praktiskās daļas. Pētījuma mērķis: ir pētīt un anazlizēt fizisko aktivitāšu ietekmi uz attālināto mācību procesu vispārizglītojošās skolas 8. klases skolēnu vidū. Pētījumā piedalījās 24 skolēni no 8. klases no kuriem 12 vīriešu dzimtas un 12 sieviešu dzimtas pārstāves. Atslēgas vārdi: Fiziskās aktivitātes, sporta stundas, mācību sekmes, attālinātās mācības, skolēni.
- ItemFizisko aktivitāšu organizēšana dabā sadarbības prasmju veicināšanai 3-4 gadu veciem bērniem(Latvijas Universitāte, 2022) Dāle, Linda; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteDarba temats: Fizisko aktivitāšu organizēšana dabā sadarbības prasmju veicināšanai 3-4 gadu veciem bērniem. Darba autors: Linda Dāle Vadītājs: Dr.sc.admin. Ilvis Ābeļkalns Darba apjoms: 3 nodaļas, 26 literatūras avoti, 5 pielikumi, kopā 41 lpp. Pētījuma mērķis: izpētīt 3-4 gadu vecu bērnu sadarbības prasmju veicināšanas iespējas organizējot fiziskās aktivitātes dabā. Darbs sastāv no trīs nodaļām. Pirmajā nodaļā ir aprakstītas teorētiskās nostādnes 3-4 gadu vecu bērnu sadarbības prasmēm. Otrajā nodaļā ir aprakstīta fiziskās vides un kustību rotaļu nozīme sadarbības prasmju veicināšanā. Trešajā nodaļā ir piedāvātas un aprakstīts iespējamo aktivitāšu klāsts 3-4 gadu veciem bērniem. Nodaļā minētās aktivitātes ir ieviestas ikdienā pētījuma laikā, lai veicinātu pozitīvu dinamiku bērnu attīstībā. Atslēgas vārdi: Fiziskās aktivitātes, sadarbība, vecumposma raksturojums, daba
- ItemIerindas mācības vingrojumu nozīme sporta nodarbībās pirmsskolas izglītības iestādes vecākajā posmā(Latvijas Universitāte, 2022) Smiļģe, Agnese; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteDiplomdarba tēma ir “Ierindas mācības vingrojumu nozīme sporta nodarbībās pirmsskolas izglītības iestādes vecākajā posmā”. Diplomdarba mērķis ir, balstoties uz teorētiskām nostādnēm, izstrādāt disciplīnas nodrošinošas metodes un to kopsakarības ar ierindas mācības vingrojumu nozīmi sporta nodarbībās, izmantojot ierindas mācības vingrojumus, aprobēt tos sporta nodarbībās pirmsskolas izglītības iestādes vecākajā posmā un analizēt iegūtos rezultātus. Diplomdarba teorētiskajā daļā tika pētīta un analizēta ierindas mācība, pirmsskolas izglītības programma un saistība ar ierindas mācības vingrojumiem un pirmsskolas vecākās grupas bērnu fizioloģiski psiholoģiskais raksturojums. Praktiskajā daļā tika veikta sporta skolotāju strukturētā intervija, apkopotas un aprobētas četras vingrojumu grupas, kur katrs kopumā ietver dažādu ierindas mācības vingrojumu grupu un veicamo uzdevumu, tā apvienojot vairākus ierindas mācības elementus. Veicot interviju un praktiskās darbības analīzi, tika noskaidrots, ka ierindas mācība sasaistās ar disciplīnu, stājas veidošanu un saglabāšanu, kā arī pozitīva rutīna. Izveidoti aktuālākie ieteikumi, ko ņemt vērā jaunajiem sporta skolotājam. Ierindas mācības vingrojumiem un to elementiem ir būtiska un svarīga loma bērna dzīvē un mācību procesa laikā.
- ItemIkdienas fizisko aktivitāšu sekmēšana pirmsskolas vecuma bērniem 2-3 gadu vecumā(Latvijas Universitāte, 2022) Šika, Linda; Ābeļkalns, Ilvis; Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteKvalifikācijas darba “Ikdienas fizisko aktivitāšu sekmēšana pirmsskolas vecuma bērniem 2-3 gadu vecumā” autore - Linda Šika. Kvalifikācijas darba vadītājs - Asoc.Prof, Dr.sc.admin. Ilvis Ābeļkalns. Kvalifikācijas darba mērķis: izpētīt un izanalizēt ikdienas fizisko aktivitāšu ietekmi uz pirmsskolas vecuma bērniem, vecuma posmā no 2 līdz 3 gadiem. Kvalifikācijas darbs izveidots divās daļās. Pirmajā daļā tiek analizēta literatūra par pirmsskolas bērnu vecumposmiem, fiziskajām aktivitātēm šajā vecumā, kā arī pedagoga darbības. Otrajā daļā veikts empīriskais pētījums par fizisko aktivitāšu sekmēšanu pirmsskolas vecuma bērniem vecuma posmā no 2 līdz 3 gadiem. Bērni, vecuma posmā no 2 līdz 3 gadiem, gan nostiprina savas zināšanas, gan iemācās daudz ko jaunu. Dažādākas nodarbības bērniem veicina gan lielāku interesi, gan palīdz noturēt bērnu uzmanību. Ikdienas fizisko aktivitāšu sekmēšana pirmsskolas vecuma bērniem vecuma posmā no 2 līdz 3 gadiem, ir ļoti svarīga un kustību rotaļas ir visefektīvākais paņēmiens šajā vecumposmā. Jau pimsskolā svarīgi parādīt bērniem cik nepieciešamas ir fiziskās aktivitātes augšanas procesā. Kvalifikācijas darba struktūra sastāv no anotācijas valsts valodā un angļu valodā, ievada, teorētiskās daļa ar trijām apakšnodaļām, pētnieciskās daļa ar divām apakšnodaļām, pedagogu aptaujas, secinājumiem, literatūras un citu avotu saraksta, pielikumiem. Kvalifikācijas darba apjoms ir 36. lpp. (4. tabulām, 9. attēliem un pielikumiem), kā arī 27 izmantotiem literatūras avotiem.